passau wenen

  • elna

    Wij willen graag in juni de route Passau-Wenen fietsen. Is het raadzaam om dit georganiseerd te doen of is het ook mogelijk om dit op eigen houtje te doe en evt. overnachten in pensions. Kan het ook met de caravan? Wie kan mij hierover adviseren? Als het georganiseerd is welk reisorganisatie is dan aan te bevelen.

    Ik wacht reactie af.

    Bij vorbaat dank

  • Richard

    Hoi Elna,

    Wij ( gezin, 3 kinderen) hebben 2 jaar geleden de route Regensburg-Passau-Wenen gefietst. Een mooie route, brede fietspaden (toch wel makkelijk als je met z'n vijfen fietst). De route is erg makkelijk te fietsen, misschien soms en beetje saai, maar wel mooi.. Het meerendeel van de fietsers langs de route fietst georganiseerd. Wat oudere fietsters/ fietsers die het rustig aan doen en elk stadje/ dorpje gaan bekijken. Ervaring met georganiseerd heb ik niet, wij fietsen altijd op ons zelf, ik wil de vrijheid hebben van stoppen/ meer fietsen/ rusten/ zwemmen enz. enz. Oad- organisatie is daar wel populair. Die caravan achter de fiets lijkt mij wel zwaar?! Er zijn genoeg pensions langs de route.Als je meer info wil, mail dan even.Pensions, activititen langs de route, trein naar Dld/ Oostenrijk enz. enz.

    Het leukst vonden wij de contacten met andere fietsers, het Straattheater in Linz (jaarlijks festival) en Wenen (toch wel 4-5 dagen blijcven) ook als je geen ‘Stadsmens’ bent.

  • Johan

    Hallo Elna,

    Wij hebben in 2001 de route Passau-Wenen gefietst en onze ervaring is ook dat het op het laatst een beetje saai wordt.

    Wij waren georganiseerd, geboekt bij Vrijuit en het werd daar georganisserd door

    Austrian Radreisen (of iets dergelijks).

    Lees mijn verslag op “www.donauradweg.nl”.

    Onderweg meer dan voldoende overnachtingsaanbod gezien.

    Het lijkt mij leuler om met de trein of boot van Wenen trerug te reizen naar Passau of Schärding. Beslist langer in Wenen blijven.

    Onderweg het Stift Florian en het concentratiekamp in Mauthausen niet overslaan.

    Leuker vonden wij de “10 meren Radweg” in het Salzkammergut.

    Veel plezier met de fietsreis.

  • gerard Verveen

    Prima te doen op jezelf. Kan vooral 's morgens best wel eens druk zijn, vooral als je tegen de stroom in begint te fietsen (richting Passau), kies dan de zijde die minder populair is!

    Handig is de gids van Bikeline die je o.a. bij de fietsvakantiewinkel.nl kunt kopen via internet. Hier staan adressen in, gedetailleerde kaartjes en beschrijving. Wij hebben er 3 weken voor uitgetrokken maar fietsten vanaf de camping dagelijks ongeveer 30 km heen en aan de overkant weer terug. Je fietst het dus dubbel!

    Hebben 3 campings gebruikt als basis en in 12 dagen hebben we bijna 700 km gefietst, de gehele route. De meeste georganiseerde reizen slaan na een aantal dagen het stuk vanaf Tulnn tot Wenen over en pakken dan de trein. We hebben de campings in Aschach, Melk en Tulnn gebruikt, liggen heel gunstig zodat je niet veel met de auto naar beginpunt van de etappe hoeft te rijden. 12 etappes, 3 dagen fietsen in Wenen zelf, heenreis, terugreis, 2 keer verplaatsen en 3 rustdagen (voor regen enz), zo ben je 3 weken op vakantie en doe je het heerlijk rustig. Voor onderweg thermoskan en broodjes meenemen want de hoeveelheid horeca is soms erg matig en zo ben je ook daarvan niet afhankelijk!

    Veel plezier!

    Gerard Verveen

  • ton

    Beste Elna ,

    Ook wij zijn voornemens gedurende een twee- tot drietal weken met onze caravan af te reizen naar Passau/Linz en vandaar de Donau richting Wenen te gaan fietsen.

    Het verhaal van Gerard Verveen stond mij wel aan.

    Als je reacties krijgt wil je ons dan die dan ook even mailen?

    Alvast bedankt voor je eventuele reacties.

    M.vr.gr.

    Ton elna schreef:

    >

    > Wij willen graag in juni de route Passau-Wenen fietsen. Is

    > het raadzaam om dit georganiseerd te doen of is het ook

    > mogelijk om dit op eigen houtje te doe en evt. overnachten in

    > pensions. Kan het ook met de caravan? Wie kan mij hierover

    > adviseren? Als het georganiseerd is welk reisorganisatie is

    > dan aan te bevelen.

    > Ik wacht reactie af.

    > Bij vorbaat dank

  • Richard

    Wij (gezin, leeftijd 3 dochters toen 11, 9 en 6 jaar) hebben de route Regensburg (Dld) - Passau- Wenen gefietst in de zomer van 2006

    Met de trein naar Regensburg gegaan.

    Dat was erg makkelijk, ook erg gemakkelijk in de trein, gereserveerde plekken ( ook voor de fiets).

    www.treinreiswinkel.nl

    Hoe sneller je boekt, hoe goedkoper de tickets en je hebt dan nog keuze op welke dag je wil vertrekken/ terugkomen.

    Je kan ook met de auto naar één plek gaan, daar de auto parkeren en dan gaan fietsen naar Wenen. Je kan dan makkelijk terug met de trein of het traject met de boot retour. Fietsen kunnen er zo op. Geen probleem.

    Je kan ook de route fietsen van Passau naar Wenen, en eventueel stukjes overslaan die ja dan met de trein/ boot doet.

    www.wurm.koeck.at ( de vaartijden )

    De fietsroute is erg vlak, mooie geteerde wegen, brede fietspaden, nauwelijks verkeer wat de route kruist. Je rijd meestal langs de Donau.

    Wij hadden daarvoor 5 jaar in Nederland gefietst, maar deze route was echt veel makkelijker dan de routes die wij in Nederland gefietst hadden.

    Boekjes van Bike line zijn erg duidelijke en erg makkelijk.

    Het enige nadeel van deze boekjes is: Als je echt van de route af wilt wijken heb je daar geen fietskaart van:

    www.esterbauer.com

    ook te koop bij :

    www.fietsvakantiewinkel.nl

    Wij hebben voornamelijk gekampeerd maar er zijn genoeg pensions langs de route.

    Zeer goede ervaringen met de bevolking langs de route.

    Wij vonden het stuk Regensburg- Passau ook leuk, vooral omdat het er minder druk was dan op het volgende traject.

    Er fietsen veel mensen van wat oudere leeftijd ( zeer goed te doen)

    Erg avontuurlijk is de route niet.

    Afgelopen zomer zijn wij naar Berlijn gefietst en dat was veel meer afwisseling.

    Wij willen wel altijd ons eigen tempo fietsen en gaan daarom ongeorganiseerd (ook voor de kosten)

    Deze route zou ik (ook als je niet veel fietservaring hebt) nooit georganiseerd doen.

    Wat is het voordeel? – je komt genoeg mensen tegen. Ook mensen die eigenlijk allemaal dezelfde richting opgaan.

    Bijna iedereen fiets stroomafwaarts.

    Bezienswaardigheden:

    Mauthausen Kamp indrukwekkend

    Passau is leuk / gezellig

    Wenen (4 dagen zeker) Er is daar ook makkelijk te fietsen.

    Linz. Wij waren daar tijdens en grot straat theater festival / een aanrader!

    Klooster van Melk –mooi

    Landschappelijk vonden wij Wachau het mooist (veel fruitbomem langs de route)

  • Jose

    Hoeveel kost een overnachting op dit traject ongeveer op basis van 2 -persoonskamer in pension of eenvoudig hotel en kun je er overal brood e.d. onderweg kopen, ook op zondag? Weet iemand nog meer leuke vlakke fietsroutes in Oostenrijk?

  • Luc

    Reken op zo'n 25-40 euro voor de goedkopere pensions. In het boekje Donau Fietspad van uitgeverij Esterbauer staan alle overnachtingsadressen vermeld met een indeling in prijsklassen!

    Andere relatief vlakke routes (de Donau-radweg is de meest vlakke die er is) in Oostenrijk zijn bijvoorbeeld de Neusiedler See-radweg, de Bodensee-radweg, de Drau-Radweg. op www.esterbauer.com vind je meer info over deze routes.

    Te bestellen in Nederland bij de reisboekwinkels en op www.fietsgidsen.nl

    Luc

  • Bibiana

    Goedendag, volgens een andere website kan je deze reis compleet boeken bij Holland International. Zijn er nog andere reisorganisaties?

    Wij willen graag, we zijn met kinderen, dat het goed georganiseerd is.

  • Richard N

    wil je meer info? mail mij dan even.

    gr RichardRichard schreef:

    >

    > Hoi Elna,

    >

    > Wij ( gezin, 3 kinderen) hebben 2 jaar geleden de route

    > Regensburg-Passau-Wenen gefietst. Een mooie route, brede

    > fietspaden (toch wel makkelijk als je met z'n vijfen fietst).

    > De route is erg makkelijk te fietsen, misschien soms en

    > beetje saai, maar wel mooi.. Het meerendeel van de fietsers

    > langs de route fietst georganiseerd. Wat oudere fietsters/

    > fietsers die het rustig aan doen en elk stadje/ dorpje gaan

    > bekijken. Ervaring met georganiseerd heb ik niet, wij fietsen

    > altijd op ons zelf, ik wil de vrijheid hebben van stoppen/

    > meer fietsen/ rusten/ zwemmen enz. enz. Oad- organisatie is

    > daar wel populair. Die caravan achter de fiets lijkt mij wel

    > zwaar?! Er zijn genoeg pensions langs de route.Als je meer

    > info wil, mail dan even.Pensions, activititen langs de route,

    > trein naar Dld/ Oostenrijk enz. enz.

    >

    > Het leukst vonden wij de contacten met andere fietsers, het

    > Straattheater in Linz (jaarlijks festival) en Wenen (toch wel

    > 4-5 dagen blijcven) ook als je geen ‘Stadsmens’ bent.