“Nepal: Dít is waarom ze mountainbikes hebben uitgevonden!”

Ik zal me even voorstellen: ik ben Jurriaan Prakke, woonachtig te Brussel en Nepal, filosoof, muzikant en sinds 3 jaar fietsenmaker en mountainbike-gids in de Himalaya's in Nepal. Ik wil u uitnodigen om mijn droom-avontuur mee te beleven.

Toen ik enkele jaren geleden door een toevallige samenloop van omstandigheden aankwam in Muktinath, een bergdorpje op zo'n 4000 meter hoogte in het Annapurna-gebergte in Nepal, kwam er plots een droom mijn hoofd binnenwaaien: over deze prachtige smalle paadjes wil ik mountainbiken, ik wil tussen deze hemelse bergen en door heerlijke kruidengeuren mezelf vergeten en opgaan in het landschap…

Om over een onverharde, soms zeer hobbelige weg, door de hoogste bergen ter wereld, dagenlang naar beneden te kunnen fietsen… dat moet toch geweldig zijn? De vrijheid van het fietsen, stoppen wanneer je wilt. Sommige stukken downhill vragen het uiterste van je concentratie, of je nu snel gaat of wat trager, en je bent 100% erbij met je aandacht, zozeer dat het op meditatie begint te lijken: je wordt volledig één met de weg en de omgeving. Om dan na een welverdiende pauze op een wat vlakker stuk rustig te cruisen, terwijl de bergen van 7000 meter en hoger aan alle kanten verschijnen en weer uit het zicht verdwijnen. Of te kiezen voor één van de vele paden die door bossen, afgelegen dorpjes en waanzinnige landschappen leiden.

Mijn avontuurlijke geest begon meteen te werken, en het duurde niet lang voordat ik deze droom een praktische vorm had gegeven. Maar nooit kwam het bij me op dat ik dit ook werkelijk zelf zou gaan uitvoeren! Het kan verkeren… Nu, bijna 4 jaar later, heb ik deze droom waar gemaakt, en bevind ik mij midden in een paradijs voor mountainbiken. Het Annapurna Circuit is al tientallen jaren een begrip onder wandelaars. De 8000+ meter hoge, besneeuwde bergtoppen lijken soms zo dichtbij dat je ze bijna kunt aanraken, het zanderige woestijn-berg-landschap van Upper Mustang lijkt je in een andere wereld te brengen, uitgestrekte naaldbossen geven de zuiverste lucht die je ooit hebt ingeademd, de lager gelegen vochtige jungle voegt een tropisch kantje toe, met witte watervallen, groene rijstterrassen en warmwaterbronnen… niet voor niets is de Annapurna Circuit trek jarenlang wereldwijd de Koningin onder de treks geweest. 

Dit is echter langzaam aan het veranderen: de vooruitgang laat zich ook in Nepal zien, en wel op een uitdagende manier. De aanleg van een weg langs een deel van het Annapurna Circuit zorgt ervoor dat vele trekkers nog altijd in grote getale blijven komen, maar minder lang blijven. In een jeep rijdt men zover als mogelijk naar boven, om niet over de ‘weg’ te moeten wandelen. Na de beroemde Thorung La Pass (5416m.) neem je dan weer een jeep of bus naar beneden. Zo heb je in een week tijd toch het beste van het hooggebergte gezien! Maar de oorspronkelijke unieke ervaring: 3 weken stappen in de bergen, ver weg van alles, lijkt verloren.

Vandaar dat ik durf te zeggen dat de droom van Mustang Mountainbikes - Mustang is de naam van de regio, waar, inderdaad, paarden en auto’s naar vernoemd zijn - het label ‘right time, right place’ mag dragen. Dankzij deze weg werd het mogelijk om een perfecte service te bieden. Met het oprichten van een fietsenverhuur-winkel precies dáár waar je een fiets wilt hebben, dragen we sinds 2011 bij aan duurzaam en verantwoord toerisme, en aan een fantastische sport die grenzeloze uitdagingen biedt. We hebben inmiddels honderden enthousiaste klanten gehad, en staan gedurende het hele seizoen klaar om kwaliteitsfietsen te verhuren en de bagage te vervoeren: de meeste klanten kiezen als eindpunt de warmwaterbronnen van Tatopani, zowat 3000 meter lager, waar je je mountainbike achterlaat en heerlijk kunt relaxen na een fietstocht van 2-3 dagen.

En de droom droomt voort: Nepal verdient het om bewonderd en gestimuleerd te worden - het is nog altijd een ontwikkelingsland - en het mountainbiken als professionele sport en toeristische activiteit kan hier perfect aan bijdragen. Nepal, en met name Mustang, is een droom voor mountainbikers. Fiets door de Himalaya’s waar de goden verblijven, doe een afdaling van 1000 meter over een jeep road zonder verkeer in 30 minuten, rijd door pittoreske dorpjes van duizenden jaren oud, drink een kop thee met de koning van het ‘verboden koninkrijk,’ stuur langs een spannende single track door pure naaldbossen, kabbelende bergbeekjes en desolate steen-woestijnen… Geniet van een verscheidenheid in landschappen die je nergens ter wereld vindt en een ongeëvenaarde keuze aan jeep roads en single tracks… Voeg hier een zeer vriendelijke bevolking, een schat aan traditie en cultuur en het feit dat de zon bijna altijd schijnt in het seizoen (herfst of lente), en je hebt werkelijk alle troeven voor een geslaagde avontuurlijke mountainbike-vakantie.

Het is dus vol enthousiasme dat we je uitnodigen om te komen mountainbiken in Nepal! Indien je beperkt de tijd hebt, of niet graag zelf alles organiseert, kunnen wij in samenwerking met onze partners ook fietsvakanties op maat maken. De Mustang Downhill, kortere tochten rond Kathmandu, het volledige Annapurna Circuit op een mountainbike (!), of Upper Mustang, het verboden koninkrijk… meer bestemmingen zijn in de maak! Volledig georganiseerd met iedere dag een mooi programma, of enkel het organiseren van het mountainbike-gedeelte van jouw vakantie: alles is mogelijk. Wij bij Mustang Mountainbikes geloven in het waarmaken van dromen en we beleven daar nog altijd enorm veel plezier aan! 

Website: http://www.mustangmountainbikes.com

Facebook: https://www.facebook.com/mustang.mountainbikes

Tripadvisor

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Annapurna_Circuit

Wikitravel: http://wikitravel.org/en/Annapurna_Circuit

Contact: jurriaan.prakke@yahoo.co.uk