Vraagjes mbt e-bike tijdens vakantie

  • FrankW

    Ik ga een e-bike kopen.Dat is iets wat zeker is.

    Het gaat er een worden met zo`n 400 watt accu en wil bij normaal gebruik een bereik hebben van 125 kmtr per dag. Snelheid is niet echt belangrijk; 25 km/uur is mooi genoeg.

    Ik koop het ding om er door Europa mee te toeren. Het verschil in landschap is alleraardigst, en met die ebike denk ik op een mooie en ook handige manier veel af te leggen en te kunnen zien..

    Ik wil eens enkele dingen horen:

    * Wie verteld me eens uit ervaring hoe je verbruik is in het gebergte. Het gaat me dan met name in het middelgebergte. Valt dat dan mee? Ik beklim geen toppers maar heb je genoeg accu omdan 100 kmtr per dag te maken? Ik fiets veel maar klimmen ben ik niet zo`n liefhebber van en daarom probeer ik er achter te komen hoe dat dan met een e-bike zal gaan.

    * Wil ook eens horen hoe het gaat met het opladen op campings, maar ook bij b&b of guesthouses.

  • Maarten

    Hoi Frank,

    Leuk om te horen dat je een fietsvakantie gaat doen met een elektrische fiets.

    Mijn ervaringen met elektrische fietsen is dat er veel verschil zit in de kracht die de motor leverd. Bij een Sparta B-serie heb je een bosch motor welke een stuk sterker is dan bijvoorbeeld e-motion modellen.

    Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Sparta B2 Deze heeft een sterke bosch motor en zorgt er tevens voor dat bij een lege accu je alsnog een volledige vrijloopt hebt en dus gewoon door kan fietsen maar dan zonder ondersteuning.

    Nog even over de actieradius, deze is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Bijv. wind, heuvels en gewicht van de fietser en bagage. De fabrieksopgave van de actieradius is altijd de maximale afstand op de lichtste ondersteuning.

  • Merijn

    Hallo,

    Allereerst is het belangrijk te weten dat er steeds meer oplaadpunten komen voor elektrische fietsen, vooral in Nederland. Aangezien je Europa wilt doorfietsen is dit voor jou misschien minder van belang, toch heb ik de ervaring dat je bij de meeste hostels of restaurantjes best even mag opladen.

    Ik heb bij mijn vaste fietsenwinkel even rondgekeken naar een fiets die voldoet aan jou wensen(https://www.frieslandfietsen.nl/batavus-razer-2018-heren). Het is echter slechts een suggestie, misschien is het de moeite waard om een proefrit te maken.