Welke fiets moet ik kopen

  • Frans

    Hallo allemaal,

    Wij zijn ons aan het orienteren om twee nieuwe fietsen te kopen.

    Ons doel is om zeker 2x per jaar een vakantie fietstocht te ondernemen maar wij zullen ook veel in eigen land dagtochten gaan maken.

    Daarnaast willen wij de fietsen ook gebruiken om in het dorp kleine afstanden af te leggen en om eens af en toe naar kantoor te fietsen (15 km)

    Wat adviseren jullie ons?

  • dirk

    Dat is moeilijk te zeggen zo. Ik denk dat je eerst antwoord moet hebben op een aantal vragen:

    - hoe ver wil je fietsen tijdens vakanties?

    - hoe veel (zwaar) bagage wil je meenemen?

    - ga je ook af en toe onverhard?

    - wat is je budget?

    - welke merken voert de fietsenmaker die je vertrouwt?

    Met de info van nu: ga op zoek naar een hybride-achtige fiets, een trekking of tour fiets. Merken als Giant maken degelijke fietsen, met af en toe mindere onderdelen, maar zijn beduidend goedkoper dan de duurdere merken. Koga, Snel, VSF bouwt duurdere fietsen, met totaal gezien ook betere onderdelen (denk aan de remmen, versnellingsonderdelen). Heb je een bijzondere lichaamsbouw, dan zou je kunnen overwegen nog duurder een fiets op maat te laten maken (vittorio, snel)

    Er zijn ook nog vele andere merken die in aanmerking kunnen komen, maar volgens mij is het belangrijk dat de fiets goed aanvoelt. Bespreek met de fietsenmaker ‘alle’ onderdelen, hoe duurzaam ze zijn bij fors gebruik.

    Bekijk op Oppad.nl de test eens, en doe daar vooral informatie op waar je op moet / zou kunnen letten: http://www.oppad.nl/uitrusting/fietsen/trekkingfiets/. ook andere fietsbladen hebben regelmatig dit soort testen.

    Maar mijn échte tip is om je goed te laten voorlichten door een échte fietsenmaker, die verstand heeft van vakantiefietsen. Kijk eens in een tijdschrift van de Wereldfietser, daar staat achterin altijd een kaartje van NL met een 30-tal fietsenmakers die de betere merken verkopen met het oog op een fietsvakantie. Bespreek je wensen, eisen en (budgettaire) mogelijkheden, en kijk eens wat er uit komt.

  • Lieke

    Ik heb deze fiets van Bikester:

    Mijn man heeft hem ook, dan in de mannen versie natuurlijk, en we doen er 3 keer per jaar een fietsvakantie mee en verder gebruik ik hem ook vaak voor thuis. Ik zou als ik jou was even advies vragen bij een fietsen winkel of webshop. Deze weten er denk meer vanaf dan wij hier op het forum ;)