Sporttandems proberen op de Fiets- en Wandelbeurs 2010

  • Marten Hoffmann

    Op de aanstaande Fiets- en Wandelbeurs (27 en 28 februari 2010) verzorgt de Tandemclub voor het vierde achtereenvolgende jaar het Tandeminformatiepunt. Ervaren tandemrijders geven informatie over alles wat maar met het gebruik, vervoer en onderhoud van sporttandems te maken heeft.

    Maar het leukste en belangrijkste is het proefrijden met sporttandems. Weliswaar op een vlak betonnen parcours, maar evengoed uitdagend genoeg voor degenen die nog nooit op een tandem reden. Heb je dus eens zin om op een sporttandem te rijden - al is het maar voor de aardigheid - wees dan welkom op de stand.

    Voor de beurseditie van 2010 heeft de Tandemclub weer zo'n 15 tandems verzameld van zeer uiteenlopende soort. Het zijn allemaal sporttandems en allemaal met een eigen karakter en eigenschappen.

    Tot nu toe zijn zijn de deelnemende merken/types:

    * Avaghon (28" Rohloff en Hoog-Laag met hoog stokerdeel)

    * Cannondale (Touring Tandem, via fa. Snel Utrecht)

    * Conway (Bike4Travel)

    * Explorer (3 types, Rein Veenendaal)

    * Flyer (electrisch ondersteund, via Rein Veenendaal))

    * Hase Pino (Kok Utrecht)

    * Multicycle (Kok Utrecht)

    * Koga (Twin Traveller Rohloff)

    * Santos (Dual Travel Rohloff, alle 3 de maten)

    * Stevens (via Avaghon)

    * Vittorio

    Graag tot ziens op een van beide beursdagen, of misschien wel op allebei Misschien verbreken jullie het bezoekrecord van een koppel dat op de beurseditie van 2009 ruim vijf uur (!) heeft rondgereden op steeds wisselende tandems. Uiteindelijk hebben ze dus echt de voor hen beste keuze kunnen maken.

  • Armand

    Met veel interesse heb ik hier naar uitgekeken, maar het aanbod vond ik teleurstellend. Bijna alle tandems vielen in de categorie zwaar of loodzwaar. Alleen de Stevens was licht, maar niet mijn smaak.

    Wat geheel ontbrak was een lichte tour/race tandem met 25 of 28/622 banden en dubbel gebuste velgen van ca. 20 mm voor grote tochten met een minimum aan ballast. Kortom eem tandem vergelijkbaar met het soort racefietsen waar elke cyclosportive of cyclotourist op rijdt.

    Verder waren veel tandems gewoon slecht of lelijk gemaakt gemaakt. Als je vergelijkt met het aanbod van duurdere race- en sportfietsen, dan is het afwerkingsniveau van tandems van een veel minder niveau. Lelijk laswerk, allerlei ongebruikte aanlasnokken, lompe bracketpotten met grove bouten uit de bouwmarkt en soms gewoon constructiefouten zoals extra buizen voor de bevestiging van het stokerstuur waardoor het frame in het midden stijver wordt. Hierdoor wordt het frame voor en achter extra belast waardoor het weer zwaarder uitgevoerd moet worden met minder comfort.

    Hoe het wel moet, kun je zien of de site van Santana tandems of van Vlerick die ze in de Benelux verkoopt.

    Ruim 30 jaar geleden heb ik zelf een racetandem gebouwd en heel veel tochten gemaakt o.a. in Alpen en Dolomieten. dan leer je met schade en schande welke eisen een tandemframe, remmen en aandrijving stellen en na een paar jaar modificeren ontstaat een goed en veilig concept. Met de meeste tandems die ik gisteren gezien heb zou ik geen afdaling durven maken in de Dolomieten. Naar boven lijkt mij ook geen pretje met al dat nodeloos gewicht.

  • Marten Hoffmann

    Jammer dat het aanbod niet aan je verwachtingen heeft voldaan - overigens had je dit van tevoren kunnen weten want de lijst met testtandems stond in het eerste bericht.

    De beschikbare tandems geven wel een doorsnee van wat er in Nederland voor enigszins betaalbare prijzen te koop is. De tandem zoals jij die voor je ziet bestaat wel maar er is in Nederland nauwelijks vraag naar. Daarom hebben we deze tandems ook nooit onder de testtandems, er nog vanaf gezien dat ze als testtandem helemaal niet beschikbaar zijn. Ik zou dan onze eigen Cannondale Road Tandem erbij moeten zetten maar daar zit ik niet op de wachten :-) De tandems zoals je die zou willen zien komen onder meer van Cannondale (de genoemde Road Tandem) maar die zul je wel niet mooi genoeg vinden met al die ongebruikte nokken. Als je nou écht iets moois én superlichts wilt moet je bij Co-Motion of Calfee zijn (of bij Santana maar die vragen heel veel geld). Vlerick maakt wel mooie dingen maar die fietsen zijn bepaald niet licht te noemen.

    Wat de gewichten betreft: de betere exemplaren (Santos, Avaghon) zitten inclusief praktische accessoires allemaal zo rond de 20-22 kilo. De Stevens is inderdaad extreem licht en dat komt door het overal consequent inzetten van (super)lichte onderdelen. Een prachtige gooi- en smijtfiets, maar ik vermoed dat de levensduur van bepaalde delen niet al te hoog is. Zet je er wat houdbaarder spul op dan gaat het gewicht zomaar 2 kilo omhoog. Aan het andere eind van de gewichtsschaal zitten de vouwbare Koga (je moet ervan houden …… ) en de zeer goedkope tandems.

    Ik ben helemaal met je eens dat menige tandem niet de schoonheidsprijs verdient als het gaat om laswerk. Met name de Explorer en Conway (zelfde frame) hebben een nogal grofstoffelijke constructie. Dat komt ook terug in de prijs, die nog onder de € 2.000 ligt. En dat is een bedrag dat zo'n tandem voor veel mensen nog wel interessant maakt. Ook de pakweg 4.000 Euro voor een super-uitgeruste Santos of Avaghon is voor menigeen nog goed verteerbaar, maar daarboven wordt de spoeling wel erg dun. Ons doel is om veel mensen kennis te laten maken met de sporttandem, die dan nog enigszins betaalbaar moet zijn. Een enkele exoot zou leuk zijn, maar heeft niet onze prioriteit.

    In elk geval bedankt voor de belangstelling; als je voor de Fiets- en Wandelbeurs 2011 twee exotische racetandems kunt regelen zetten we er graag bij.

  • Armand

    Hallo Maarten,

    Je hebt helemaal gelijk,

    Volgens Santana is een op elke duizend race/tourfietsen een tandem. In de USA misschien, maar ik denk dat het in Europa nog veel minder is. In Italie kennen ze het verschijnsel helemaal niet.

    Door massaproductie kan een racefiets betrekkelijk goedkoop gemaakt worden. Voor ongeveer 2.500 euro heb je een goede middenklasser van een kilo of 8. Voor het dubbele bedrag koop je topmateriaal (nog steeds massaproductie).

    Massaproductie bij tandems is onmogelijk bij deze minimale aantallen. Gevolg handwerk en dus duur. Het is dan logisch dat een handgebouwde lichtgewicht tandem minstens twee keer zo duur is als een race/sportfiets van hetzelfde niveau. Met andere woorden: Als je een tandem koopt van 2 a 3 duizend euro dan krijg je het kwaliteitsniveau van een heel goedkope race/tourfiets. Niks mis mee als je af en toe een tochtje over de Veluwe maakt.

    Ben je als tandemteam ambitieuzer dan zul je je eisen en budget moeten verhogen.

    Ik overweeg om een Santana Niobium aan te schaffen, kosten bij levering in Europa ongeveer 7.500 euro inclusief transport uit de USA. Mocht dit plan doorgaan dan ben ik zeker geinteresseerd om op de volgende fietsbeurs mee te doen.

    Overigens verbaas ik mij er over dat tegenwoordig alle tandemteams, die ik zie, synchroon trappen. Ik heb altijd een 90 graden configuratie gebruikt waarbij de captain 90 graden voor liep op de stoker. Dit vereist een zorgvuldige communicatie bij starten/stoppen en bochten nemen, maar het grote voordeel is de gelijkmatige aandrijving. Het verschil tussen een tweecylinder en een vierpitter van het zelfde vermogen. Een ander voordeel is dat de piekbelasting van de drivetrain gehalveerd wordt. Als de captain maximale kracht levert, zit de stoker op het dode punt en omgekeerd. Heb jij of collegatandemers hier ervaring mee?

    Armand

  • Marten Hoffmann

    Met 90-graden trappen hebben wij zelf enige ervaring: wij hebben dit begin jaren '90 geprobeerd en konden er niet aan wennen maar wellicht is dat een kwestie van tijd. Daar komt bij dat wij later ook zijn gaan mountainbiken met de tandem en dan wil je de pedalen beslist niet verzet hebben ……. Binnen de Tandemclub ken ik geen mensen meer die 90-graden verzet rijden, een aantal heeft het wel eens een tijdje gedaan. En sommigen rijden wel eens per ongeluk verschoven als ze na het hermonteren van de tussenketting vergeten om de cranks parallel te zetten :) Ook in de Engelse Tandem Club is er maar een kleine minderheid die met 90-graden verzet rijdt, dus wellicht is voor veel mensen de parallel-stand toch de beste.

    Alternatief is overigens om de captain-cranks pakweg 5 tandem voor of na de stokercranks te zetten, dan heb je ook een iets gelijkmatiger krachtverdeling.