fietsen in china

• j.b

mijn plan is om in februari dit jaar 3 weken naar china te gaan (hong kong) ivm een bruiloft. nu leek het me erg leuk om er een soort fietsvakantie aan te plakken… het liefst met racefiets, maar denk dat daar de mogelijkheid niet voor is. dus dan met mountainbike. evt. met een organisatie of met een fietsmaatje (die er nog niet is).

heeft iemand misschien advies voor me over organisaties of zelfs toevallig zelf plannen er heen te gaan???

groetjes, j.b

• Henk L.

Beste j.b.,

Goed plan! China is een geweldig fietsland met heel behoorlijke wegen. Onderstaand noem ik je wat reisorganisaties. Maar je kunt ook overwegen op eigen houtje te gaan. Ter inspiratie: in november fietste ik solo (d’r mocht niemand mee) twee weken (800 kilometer) op mijn trekkingbike rond Guangzhou (200 km van Hong Kong).

Het recept voor zo’n reisje is niet ingewikkeld: overnachtingshotel voor eerste nacht boeken (booking.com), dan visum halen, vliegticket regelen (fiets mee), nieuwe China Lonely Planet- gids kopen, en dan gewoon gaan… op de bonnefooi… hotels zijn goed te vinden (‘driesterren’ voor 12 euro, in provinciesteden), wegenkaarten ter plekke kopen (kaarten van ‘zaiton’ hebben niet genoeg fietsdetail), en dan een beetje puzzelen met kaart en ‘anwb’-borden om je te oriënteren…. Ik heb nog geen verslag van deze tocht, maar wel van een eerder fietsreisje bij Shanghai.

Maar er zijn dus ook reisorganisaties die het een en ander aanbieden, zoals fietseninchina, djoser, vliegenfiets, defietstoerist, cycletours; ziehier ook een fietsclub in Guangzhou (Hong Kong heeft vast ook zoiets).

Hoe je ook gaat: heel veel plezier!

Groet, Henk L.

• j.b

Hallo Henk,

Ontzettend bedankt voor je bericht met daarin je tips!!

Groeten, Jorijn