28 inch/26 inch

• Ans

Ik ga dit jaar weer op fietsvakantie (met tentje etc achterop). Mijn partner heeft een goede ‘vakantié fiets’met 28 inch wielen. Ik heb een citybike maar vind deze voor zware bepakking niet erg geschikt. Een alternatief lijkt me een mountainbike, maar die hebben kleinere wielen. Merk je dit verschil goed en betekent dat mijn partner en ik moeite zullen moeten doen om in elkaars tempo te blijven? Graag ervaringen?!?!

• Jans

Hallo Ans,

Op het forum van de wereldfietser staan heel veel meningen, verhalen en ervaringen met 28 en 26 inch wielen.

Gebruik de zoekfunctie en dan heb je een avondlang leesplezier.

Ik rij zelf met 28 inch en heb dat , ook bij soms best zware stukken offroad, nooit als een nadeel ervaren. Maar ok ik heb geen ervaring met vakantiefietsen 26 inch. Wel met een vouwmountainbike voor bij de caravan, en ook daar wel dagtochten van 100 km mee gemaakt, wel zonder bagage.

De keuze wordt ook nog vaak beinvloedt door het land waar je naar toe wilt, buiten europa schijnt 28 inch minder goed verkrijgbaar, dus banden meenemen.

Even naar www.wereldfietser.nl en lezen maar.

Succes

Jans

• Tom

Hoi Ans…ik heb inmiddels 16 jaar ervaring in Scandinavie….wielmaat heeft echt niets met snelheid te maken….ik ben inmiddels overgestapt naar een handgebouwde Vittorio….mn Giant Expedition met levenservaring 28 inch staat te koop…dus kan je je partner wel de ogen mee uitsteken….haha…misschien iets voor jou?…groetjesAns schreef:

>

> Ik ga dit jaar weer op fietsvakantie (met tentje etc

> achterop). Mijn partner heeft een goede ‘vakantié fiets’met

> 28 inch wielen. Ik heb een citybike maar vind deze voor zware

> bepakking niet erg geschikt. Een alternatief lijkt me een

> mountainbike, maar die hebben kleinere wielen. Merk je dit

> verschil goed en betekent dat mijn partner en ik moeite

> zullen moeten doen om in elkaars tempo te blijven? Graag

> ervaringen?!?!

• ans

Dag Tom

ik snap dat wielmaat alleen niet bepalend is voor de snelheid maar ik wil voorkomen dat degene op de kleinere wielen veel meer krachtsinspanning moet doen om dezelfde km/u te fietsen als e ander op grote wielen… Maar goed, vertel eens iets over je Giant.. hoe oud is ie en welke framemaat???