Van Oostenrijk naar Groningen fietsen..

• John

Hallo Wim

Wij zijn afgelopen zomer vanuit Nederland met de trein naar Parijs gegaan,

daar twee nachten in een hotel geweest, en heel de stad met de fiets doorkruisd. Toen via het route boekje van Paul Benjaminse naar Maastricht gefietst,De afstand is 550km, en voor weinig ervaren fietsvakantie fietsers zeer goed te doen.

Wij hebben er 8 dagen over gefietst, en omdat het via een routeboekje gaat weet je ook meteen waar de campings en hotelletjes zich bevinden.

De route is zeer zeker avontuurlijk en mooi en gaan over autoluwe wegen, dit is ook gelijk het voordeel van een uitgezette route.

Wij hadden ook een tent bij ons en de weersomstandigheden maakte meestal uit of we gingen kamperen of in een hotel of pension.Wij hadden niets gereserveerd en ook geen moeite om een leuk onderdak adres te vinden.

Het voordeel van kamperen is dat je meer “lotgenoten”tegen komt wat weer zeer gezellig is.

Wij hebben er erg van genoten, dus kunnen het jullie aanbevelen.

Het boekje heet Fietsen naar Parijs of terug en je kunt het vinden op www.cyclingeurope.nl

We hopen dat je wat aan onze info hebt.

Met vriendelijke groeten

John en Ella Hendriks

• Martin E. van Doornik

Van waaruit in Oostenrijk wil je vertrekken? Het is een nogal langwerpig land, tot Slowakije en Hongarije aan toe. Ik heb wel in omgekeerde richting gefietst: eerst per trein naar Köln en dan langs de Rijn gefietst (dus ook gedeeltelijk via Frankrijk zoals Strasbourg). Vanaf Freiburg over het Zwarte Woud (pittige hellingen) via Titisee tot Schaffhausen gefietst. En dan langs het Meer van Konstanz naar Bregenz en Feldkirch in Oostenrijk. Overnacht in jeugdherbergen. Mijn bestemming was Davos in Zwitserland via Liechtenstein. Totaal 1092 km afgelegd. Een week bij familie in Davos gelogeerd en daarna per vliegtuig van Zürich naar Amsterdam gevlogen, fiets gratis mee. Ik woon ook in (prov., niet stad) Groningen.

• Martin E. van Doornik

Denemarken is een uitstekend fietsland, heb daar afgelopen zomer nog gefietst. Er zijn net als in NL overal goede fietsvoorzieningen. Bestratingen zijn vaak hierop aangepast. Vriendelijk glooiend landschappen, korenvelden en bossen, witte trapgevelkerkjes, leuke dorpen met vakwerkhuizen. Maar Denemarken is wel schreeuwend duur, zeker qua overnachtingen (jeugdherbergen).

• Gerard

Beste Wim,

Ik (54 jaar) ben deze zomer met mijn vrouw langs de Limes route in 14 dagen van Dordrecht naar Wenen gefietst.

Onze ervaring is, ook op vorige lange afstandsvakanties, om geen pensions/hotels vooraf te boeken. Ten eerste dwingt het je in een keurslijf omdat je per se een bepaald aantal km's moet fietsen, terwijl de ene dag heb je goeie zin en wind mee en 120 km is niks en de andere dag storm en regen tegen en dan moet je toch 100 km omdat je je pension hebt gereserveerd. Niet doen dus!

In Duitsland en Oostenrijk was er overal volop plaats, zelfs in het hoogseizoen. (wij waren er eind juli, begin augustus).

Wij vonden de fiets-infrastructuur (fietspaden, rustige wegen, overnachtingsmogelijkheden) in Duitsland en Oostenrijk heel goed ontwikkeld.

• sjako

Wij zijn 3 jaar geleden van Maastricht naar Parijs gefietst in 5 dagen. Ongeveer 550km. Het boekje onbegrensd fietsen van Reitsma meegenomen. Mooie route, niet al te zwaar.

Niets besproken. Campings, hotels, b&b zijn er genoeg te vinden.

Wat we wel geregeld hadden was de terugreis met de nachttrein vanaf Parijs naar Rotterdam. Je mocht toen niet zomaar in elke trein stappen met je fiets. Ik weet niet hoe dat nu is. Maar wij hadden de nachttrein gereserveerd, dus slapen en fit aankomen in Rotterdam.

Gewoon gaan. 8 Dagen plannen, kun je het rustig aan doen! En mooie dingen bekijken.

• Frank

Hallo Wim,

Het is alweer even geleden maar wij zijn in 2003 met de kinderen in en aanhanger naar Oostenrijk gefietst in 16 dagen. Totaal 1150 kilometer.

Mocht je intteresse hebben kijk dan even op http://fietsen.hausnicky.com hier staat een compleet reisverslag.

Ondertussen hebben wij zelfs uit voorliefde voor het land NL voor Oostenrijk verruild.

Mit freundlichen Grüssen

Frank

Wernberg, Karinthië

• Eddy

Hoi Frank,

Bedankt voor je bericht.

We hebben er voor gekozen om dit jaar een kortere afstand te nemen. Mijn vriendin heeft nu nog knieklachten en we zijn beiden nog niet erg getraind.

Maar we komen een dezer jaren graag een keer een bakkie koffie bij je halen op de fiets!!

Groeten,

Wim