Van Oostenrijk naar Groningen fietsen..

• Wim

Hallo,

Ik heb met mijn vriendin wilde plannen om volgend jaar juni met de trein naar Oostenrijk te gaan en van daaruit in 14 dagen terug te fietsen naar Groningen.

Om te beginnen willen we daar eerst een geschikte fiets voor uitzoeken. We denken daarbij aan een mountainbike met bagagedrager.

We willen dan van tevoren al de hotels/pensions reserveren, zodat we elke dag een etappe hebben van hotel naar hotel (ca. 75 - 100 km).

Heeft iemand al zoiets eerder gedaan en wie wil zijn ervaringen met ons delen?

Elk antwoord en suggestie is welkom!!

• roosje

Hallo Wim,

Dit jaar ben ik met de fiets (Giant super custom lite) van Groningen naar Italie gefietst, de route ging door Duitsland en Oostenrijk. Ik heb vanaf Nijmegen Reitsma's route naar Rome, deel 1 & 2 gevolgd. In deze boekjes is ook de omgekeerde route beschreven.

Ik had niet van te voren hotels/pensions besproken, maar heb weinig problemen gehad om onderdak te krijgen. In de boekjes staan ook overnachtingsadressen.

roosje

• Wim

Hoi Roosje,

Heel leuk dat je reageerde.

Woon jij ook in Groningen? Lijkt me leuk om eens over je ervaringen te praten, ervaringen hebben wij namelijk nog niet haha.

Inderdaad lijkt het ons ook handig om een soort mountainbike met bagagedragers aan te schaffen, want de hele dag een rugzak dragen lijkt met ook niet ideaal.

Veel heuvels tegengekomen in Duitsland en is 75 km per dag te doen? Vroeger heb ik veel gefietst, mijn vriendin minder, maar we willen voor die tijd nog zeker veel gaan trainen.

• dirk (beheerder)

over je fiets: persoonlijk zou ik geen mtb maar een hybridefiets kiezen. dat fietst beter met bagage en geeft minder rolweerstand (dunnere banden). een hybride is speciaal ‘ontworpen’ om over verhard of stevig onverhard te fietsen met bagage.De prijzen varieren van 500 tot 5000 euro, maar je plaatstelijke fietsenmaker kan je daar vast meer over vertellen.

over de route: er zijn verschillende lange afstandsfietsroutes vanuit nederland die in oostenrijk komen: benjaminse en reitsma komen onderweg naar rome door oostenrijk, de limesroute voert van katwijk aan zee naar wenen, en je kunt ook dwars door duitsland naar oostenrijk via verschillende duitse routes.

een alternatief waar ik je nog even op wil wijzen: de nieuwe praagroute vanuit arnhem, en dan de praag-wenen-greenway naar wenen.

75 km/dag: voor normaal gezonde fietsers is dat makkelijk te doen. nadeel is dat je met 75 km per dag waarschijnlijk oostenrijk niet haalt. maar met zijn tweeen moet je denk ik ook meer kunnen halen. Via autowegen is de afstand al 1200 km, op de fiets mag je daar nog wel 200 km bijtellen, want autowegen zijn nu eenmaal verboden voor fietsers ;) Feldkirch in het oosten van oostenrijk is overigens wel te halen, zal zo'n 1200 km zijn op de fiets, maar reken het evne na.

hotels: wij kamperen altijd, en reserveren nooit. er zijn in west europa zo veel hotels en pensions en zimmer freis en dergelijke, dat ik denk dat het zonde is te reserveren. stel, je komt om 14 uur aan bij je hotel, en dan wil je eigenlijk nog wel een uurtje doorfietsen. ben je zo weer 20 km verder. of erger nog: je hebt de derde dag veel pech, regen wind tegen, etc, en je haalt je hotel niet. kun je je de dag erna het schompes (?) fietsen om in te halen. ik zou gewoon op de bonnefooi gaan. er zijn echt genoeg overnachtingsaccomodaties. in de routegidsjes van de bekendere fietsroutes (zie eerder) staan altijd acco's vermeld.

Voor veel ervaringen en reisverslagen: zie http://fietsvakantie-oostenrijk.startpagina.nl

• Wim

Hoi Dirk,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Mijn vriendin schrikt toch erg van 75 km per dag en begint bij de gedachte alleen al te zweten.

Maar we zien het wel. We gaan eerst trainen en anders wordt de fietsvakantie qua kilometers gewoon wat korter.

Zijn er nog tips wat bagage betreft speciaal voor fietsvakanties?

Groeten,

Wim

• dirk (beheerder)

hoi wim

Zomaar wat tips, niet gecategoriseerd, waarschijnlijk niet volledig en zeker persoonlijk:

- staar je niet blind op lichtgewicht spullen, zeker niet als je in hotels gaat logeren.

- goede waterdichte tassen zijn erg fijn. spullen beschermen tegen de regen met vuilniszakken kan ook, maar zweet, wordt muf en is onhandig

- kijk of je dingen kunt lenen bij vrienden. kopen kan altijd nog als je een tweede keer weer gaat fietsen

- zorg dat je iets weet van fietstechniek. onderweg is niet altijd een fietsenmaker. bandenplakken, banden vervangen, spaken vervangen, etc. neem desnoods een boekje mee, bijv dat van eric schuijt: http://www.vakantiefietser.nl/200703/fietspech-reparatieboekje/

- neem dus ook de reparatiekit mee waarmee je wat aan je fiets kunt sleutelen. vooral imbussleutels en spaakspanner en plakset zijn belangrijk.

- hou in je achterhoofd dat het leuk moet blijven, neem desnoods eenstuk de trein

- loop de tientallen paklijsten op internet eens na voor ideeen en tips.

- train voor je vakantie ook met bepakking (weekendje weg of zo) zodat je weet hoe je fiets reageert op bagage.

- vraag bij je fietsenmaker of de bagagedrager geschikt is voor bagagevervoer. op vakantie is de belasting iets groter dan op weg naar de C1000 of AH. veel standaard bagagedragers zijn niet stevig genoeg.

- wordt lid van www.wereldfietser.nl en kijk eens goed rond op hun site.

- een stuurtasje dat je makkelijk van je fiets klikt,zodat je het snel mee kunt nemen als je een keer weg bent van je fiets. in dat stuurtasje natuurlijk je paspoort en geldzaken, fotocamera, wc-rol. handig overigens als stuurtasje ook waterdicht is.

- voor je fiets: heb je tijd, ga dan eens langs bij de Vakantiefietser in Amsterdam. Topwinkel, goed advies door een echte wereldfietser gegeven. ook op de site al de nodige info: http://www.vakantiefietser.nl/aankooptips/

• Mich

- loop de tientallen paklijsten op internet eens na voor ideeen en tips.

=====================================================

Maar schrap dan wel alles wat overbodig is en je gewoon overal kan kopen.

Het is verbazingwekkend wat sommige luitjes allemaal meesjouwen aan overbodige spullen. Wel natuurlijk zorgen dat je fiets in perfecte staat is voordat je vertrekt.

Zelf vind ik één binnenband, plakspullen, inbussleutels, een paar reserve binnenkabels en een schroevendraaiertje meer dan genoeg.

Voldoende geld bij je hebben is het allerbelangrijkste :-)

75 km is voor onervaren fietsers best wel veel. Begin gewoon rustig aan met 50 km ofzo; dat haalt ook de druk van het “moeten presteren” er vanaf.

Beter minder gefietst met plezier dan “veel kilometers gemaakt” maar nooit meer.

• dirk (beheerder)

inderdaad pakken is schrappen, dus doe ideeen op met de vele paklijsten, maar kijk kritisch wat jij nodig hebt.

inderdaad kun je beter te weinig kms inplannen en meer fietsen als het goed gaat dan andersom, maar met 50/dag kom je alleen nooit in oostenrijk aan. dus ook dat is een keus die je moet maken.

• Wim

Na de eerste wilde ideeën om vanuit Oostenrijk in twee weken naar Groningen te fietsen zijn we toch wel tot de conclusie gekomen dat dat te hoog gegrepen is.

We zoeken nu iets wat 500 km van Groningen weg ligt.

Denk zelf aan Denemarken, Zuid-België/Noord-Frankrijk.

Denemarken is tamelijk onbekend voor me. Valt daar te fietsen?

Een hybride fiets, niet te dikke banden en stevige bagagedrager lijkt me een noodzaak.

Beetje avonturier ben ik wel wat betreft zelf de weg zoeken, dus geen voorgekauwde routes. Ben ik nou te eigenwijs of dapper?

Toch geeft het me een lekker gevoel als we van tevoren al de overnachtingen hebben gereserveerd. Mochten we tegenslag met de fiets hebben dan kunnen we het desnoods lopend of kruipend redden.

Zijn er meer mensen die de overnachtingen wel vantevoren hadden geregeld en is dat goed bevallen?

• Mich

Je kan ook denken aan Groningen - Kopenhagen of Rostock of Regensburg via een voorgekauwde route. Voordeel is dat je dan niet langs drukke wegen fietst, of je moet een hele goede kaartlezer zijn, en je meer dan voldoende tijd overhoudt om een BB of hotel te vinden. Een rondje om Nederland heen is ook wel leuk om mee te beginnen. Zie www.fisroutes.nl naar de ringen en spaken.

Echt avontuurlijk ingesteld ben je volgens mij zeker niet, want er is ook nog zoiets als wildkamperen of in een hooischuur overnachten. En pech bestaat niet, hooguit oponthoud ;-)