Help! aanhangfiets

• Suzan

Op 28 juli ga ik met Cycletours op vakantie met mijn zoontje dat vier wordt. We reizen met de trein naar het beginpunt (Bregenz) en ik neem mijn Trek mountainbike mee. Nu is de vraag: wat neem ik mee voor mijn zoontje? Hier thuis heb ik de beschikking over een Bobike achterzitje, een Chariot Cheetah 1-persoons fietskar en een Combitrial aanhangfiets. Maar dat kan ik natuurlijk onmogelijk allemaal meenemen. De aanhangfiets is het leukst, maar de afstanden van 50 km per dag zijn er wat te lang voor. Als mijn zoontje moe wordt, valt ie in slaap op de fiets, en dat is gevaarlijk op een aanhangfiets!

Het liefst zou ik de aanhangfiets en de kar meenemen, en dan in de lunchpauze wisselen (als dat kan en mag van de reisleiding die de bezemwagen beheert). Maar ik krijg onmogelijk beide mee de trein in denk ik (misschien de aanhangfiets per post vooruit sturen??). En op jullie site heb ik wel een foto gezien van een fiets met aanhangfiets en daarachter nog een aanhanger, maar ook om te fietsen lijkt me dit een behoorlijk lang gevaarte!

Nu dacht ik het probleem op te lossen door de aanschaf van een andere aanhangfiets, een Kids Trailer, die met een bagagedrager wordt geleverd en die gecombineerd kan worden met een achterzitje (voor als mijn zoontje moe wordt!) en fietstassen. De verkoper (internet) had me ervan verzekerd dat deze bagagedrager ook op een mountainbike gemonteerd kan worden. Maar op mijn fiets zit onder het zadel helemaal geen plaatje met gaatjes voor een bagagedrager. Hellup!!!

• Sandra

Suzan, neem in ieder geval eens een kijkje op www.fietsenmetkinderen.info. Daar vind je heel veel informatie over aanhangfietsen.

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om niet alleen een aanhangfiets mee te nemen. Ik begrijp dat dat je alleen met je zoontje reist? Dat beperkt inderdaad de mogelijkheden.

Een andere aanhangfiets, die je kunt combineren met een zitje, is inderdaad een slimme optie. Wees op je hoede met zomaar een andere aanhangfiets te kopen, zeker via internet. Veel modellen zijn echt instabiel, zeker de goedkopere. Probeer de aanhangfiets dan ook altijd zelf uit! Je voorkomt daarmee ook dat de bagagedrager niet blijkt te passen. En ja, alle fabrikanten roepen dat hun aanhangfiets echt stabiel is, maar helaas is dat niet zo, er is veel rommel op de markt.

Je zou ook kunnen overwegen om de aanhangfiets thuis te laten en in plaats daarvan de fiertskar en zitje mee te nemen. Gaan jullie met een groepsreis? We hebben een paar keer een weekend met een groep gefietst, en hebben toen ervaren dat kinderen regelmatig wisselen van vervoersmiddel. Wellicht kan je zoontje zo nu en dan op de aanhangfiets van iemand anders.

Aanhangfiets + fietskar kan op zich goed, maar zou ik alleen maar voor kiezen als je geen andere optie hebt. Je bent lang, minder wendbaar, je hebt veel gewicht mee te slepen, zou ik niet vor kiezen. Want het is natuurlijk maar ‘luxe’, om voor je kind een kar en aanhangfiets mee te nemen.

Ook niet onbelangrijk: je hebt de trein neem ik aan gereserveerd… hoeveel fietsen heb je geboekt? Zomaar nog even een fietskar erbij is vaak niet mogelijk.

Succes!

Sandra

• Suzan

Bedankt voor je reactie!

Ja ik ben alleenstaand, dus kan geen spullen over twee fietsen/dragers/treinplaatsen verdelen. Ik heb de slaaptrein gereserveerd, met 1 plaats voor de fiets. Ik weet dat de kar (kan enigszins ingeklapt) of de aanhangfiets dan dubieus zijn, maar ik neem aan dat het nu te laat is om nog een extra fietsplaats te reserveren.

Ja het is een groepsreis van Cycletours. Ik heb geïnformeerd naar de groepssamenstelling. Er zitten wel veel kleine kinderen bij, maar allemaal ‘complete’ gezinnen. Bij Cycletours eet je samen dus dat is gezellig, maar mijn ervaring is dat je als alleenstaande niet zo makkelijk aansluiting vindt. Je moet het wel echt treffen wil je een stuk gezellig samen fietsen of samen een terrasje pakken of zoals je voorstelt eens ruilen van stoeltje/kar/aanhangfiets.

Het reizen met complete bepakking is natuurlijk alleen van en naar de trein op de heen- en terugreis. Verder is er een bezemwagen.

Ik heb nu een heel vervelende ervaring met die internetverkopers van de Kids-Trailer, waarvan ik de bagagedrager niet gemonteerd krijg. Wettelijk zijn ze verplicht de spullen retour te nemen als ik ze binnen 7 dagen niet wil. Maar ze zijn erg onprofessioneel en onaardig.

Bij een goeie fietsenwinkel heb ik nu een Raket besteld, dezelfde prijsklasse (ruim 200 Euro), hopelijk is dat geen troep want er is niet veel keus in aanhangfietsen die kunnen worden gecombineerd met bagagedrager. Nu mag die fietsenwinkel het zelf monteren en eventueel problemen oplossen. Ik heb geen tijd om zadelpennen bij te laten zagen, verbindingsstukjes te zoeken enz. en vind ook dat het goed stevig moet zijn voor de veiligheid.

De aanhangfiets die we nu hebben zit direct om de zadelpen, zonder speling en is wel stabiel, en was ook niet zo duur (ik heb hem van een vriendin die heeft hem nog in de tijd van de guldens gekocht). Maar ja daar kan dus geen stoeltje bij.

Ik hoop dat niet alleen die dure Burley Piccolo met die rare pin bovenop de bagagedrager (waardoor het achterzitje daar heel hoog boven komt) stabiel is!

Als ik alleen de fietskar (en het achterzitje) meeneem, is het jammer dat mijn zoontje veel minder actief meedoet. Hij vindt de kar wel leuk maar kijkt dan volgens mij alleen maar naar de binnenkant van de kar, niet zo naar de omgeving. Hij valt dan, ook op het achterzitje, vaak in slaap…

Hellup!!! Suzan

• Sandra

Hoi Suzan,

Een aanhangfiets krijg je er echt wel bij in de trein, die neemt amper ruimte in. Een fietskar is wel lastig als je daar geen plaats voor hebt gereserveerd. Dat is tenminste onze ervaring (wij hebben overigens wel altijd voor aanhangfiets en fietskar plekken gereserveerd). Maar vooral omdat we geen zin hebben in gedoe of gezeur erover. Maar een aanhangfiets past er altijd wel bij.

Ik begrijp dus dat je voor de aanhangfiets + zitje gaat? In een zitje slapen gaat de meeste kinderen best goed af, dus dat gaat vast goedkomen.

Op www.fietsenmetkinderen.info kun je trouwens ook ervaringen van andere ouders lezen met aanhangfietsen.

Fijne vakantie!

• Suzan

Hoi Sandra,

Aanhangfiets en zitje lijkt me het handigst. Zo'n kind van een meter lang dat in slaap valt op een achterzitje is niks, want zijn hoofd hangt alle kanten op. Maar het is meer bedoeld als noodoplossing voor als hij op de aanhangfiets te moe wordt oid en er geen mogelijkheid is voor een stop. Ik moet de combinatie nog testen. Ik hoop dat het achterzitje mijn zicht niet belemmert. Misschien neem ik een achteruitkijkspiegel? Ja ik durf wel met een aanhangfiets de trein in (zijn er ook halve plaatsen dan, voor zo'n aanhangfiets of kar, of betaalden jullie voor de plaats in de trein evenveel als voor een gewone fiets?). Hoe gaat dat in de City Night Line? Staat daar een conducteur bij die helpt met die fietsen in die fietsenwagon, heb je een plaatsnummer voor de fiets? Al te veel tijd is er niet op Amsterdam CS, want ze staan daar niet zo erg lang voor vertrek he.

Het terugsturen van het internetgeval heeft nog een staartje. Ik moet hem zelf naar het postkantoor brengen (ik heb geen auto, hoe krijg ik die enorme doos naar het postkantoor?!), de porto betalen en er gaat 10 procent van het aankoopbedrag af. Hopelijk maken ze de rest dan wel gewoon over.

Of de Kids Trailer (die ik terugstuur) en de Raket (die ik nu besteld heb) een stabiele koppeling hebben, volgens gebruikers, is niet te vinden. Op Marktplaats wordt nu een tweedehandse Burley Piccolo aangeboden, die heeft goede recensies, maar daarbij moet je dus het achterzitje 15 cm boven de bagagedrager monteren!! (enneee straks heb ik hier vier modellen aanhangfietsen, dan kan ik een fietsenwinkel beginnen…).

Behalve de stabiliteit van de koppeling (belangrijk!) valt me op dat die aanhangfietsen die niet van aluminium zijn, zwaar zijn, 10 kilo (zonder de bagagedrager), dat gewicht wordt vaak niet vermeld. En dat ze niet allemaal een snelkoppeling hebben, dus als je de aanhangfiets er even af wilt hebben je moet gaan schroeven?! En de verkopers hebben geen zin om even goed de afstand zadel-trappers te meten, die is echt belangrijk voor ons, want wat hebben we er nou aan als mijn zoontje niet bij de trappers kan (beetje bij te stellen door cranck-verkorters en zadel zo laag mogelijk zien te krijgen). Verder weten ze niet precies of het Bobike achterstoeltje nu met de ATB beugel aan het frame moet of met de gewone beugel aan de bagagedrager. Het is echt voor de knutselaar. Ik kan heus wel een beetje klussen (heb je geen man zei die verkoper nog grrr nee daar maakt ie zich populair mee bij mij) maar ik moet ook nog werken dus ik wil gewoon duidelijke werktekeningen zodat het in 1x goed zit. Maar die zijn er niet.

Tot zover mijn perikelen! Heel erg bedankt voor je steun. Van mensen in mijn omgeving krijg ik weinig tips want ze hebben er geen ervaring mee. We krijgen wel ‘ooh’s en aah's' van voorbijgangers als we hier in de buurt met de Combitrial onderweg zijn. Die is van aluminium en die is gewoon leuk, zonder poespas, om de zadelpen. Zonder zo'n monsterlijke bagagedrager. Maar goed, dat moet nou eenmaal voor het achterzitje. De bagagedrager van de Raket schijnt wel wat eleganter te zijn dan van de Kids Trailer.

Groeten, Suzan

• Sandra

Jeetje, wat een gedoe met dat terugsturen en met dat klussen. Maar hopelijk heb je het straks allemaal goed voor elkaar. Wij hebben zelf ook de Combitrail, prima fiets inderdaad. We hebben hem nu al weer een jaar of 5 en er begint nu stiekem een klein beetje speling in te komen. Maar met wat tape om de zadelpen heen, lijkt dat ook weer te zijn verholpen.

Waarom zou het zitje je zicht belemmeren? Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt. Maar een spiegel vind ik wel een hele goede aanvulling. We fietsen nu een jaar of drie met spiegeltje en we heben de eerste vakantie vaak verzucht dat we dat veel eerder hadden moeten doen. Onze jongste is ook zo'n kind dat in slaap valt op de aanhangfiets en met een spiegeltje kun je hem toch wat makkelijker in de gaten houden. Ook handig trouwens om het verkeer achter je te kunnen zien. ('t Is net als met autorijden, dat wil je ook niet zonder spiegels…)

O ja, als je toch aan het knutselen bent… op fietsenmetkinderen.info (bij materiaal>kinderzitjes) vind je ook wat foto's van ‘knutselwerk’ om kinderen goed te laten slapen in een kinderzitje. Misschien doe je daar nog wat inspiratie op.

Groetjes!

• Suzan

Ik heb de Combitrial van een vriendin gekregen die hem jaren intensief gebruikt heeft met haar dochter (toen die er te groot voor werd kocht ze zo'n tandem waarbij het kind voor zit, heel leuk maar fietst lastig). Die drie plastic ‘busjes’ die om de zadelpen heen moeten, pasten bij mij alledrie niet. Ik heb blijkbaar een dikke zadelpen. Maar ik heb hem er gewoon zonder plastic busje omheen zitten, met wat vet ertussen, sluit er bij mij goed omheen. Bij de combitrial is het jammer dat er geen cranck verkorters op kunnen omdat de crancks van plastic zijn. En je ziet op foto's weleens dat kinderen er ver op voorover zitten, maar als je het stuur naar het kind toe hebt zitten heb je dat niet.

Goed plan van die spiegel! Had ik ook al eerder moeten doen, vond ze zo groot en je ziet er alleen oude mensen mee, maar ik ga er nu zeker een aanschaffen. Ik rijd geen auto maar dan kan ik vast oefenen met in de spiegel kijken he ;-)

Voor het inslapen op het achterzitje heb ik zelf al diverse kussentjes gehad (ben zelfs een keer aan het naaien geslagen) maar geen met succes. Leuk die foto's met die buizenconstructie en kussentje, had ik niet willen missen ;-) Het nieuwe Bobike stoeltje heeft echter niet van die leuninkjes. Ik heb wel zo'n oud enigszins roestig Bobike stoeltje-met-blauwe-leuninkjes op mijn ‘stationsfiets’ zitten (bij een 3e hands stationsfiets hoort een 3e hands stoeltje vond ik).

Ik zie er ook een foto met regenpakje bij staan. Dat is ook zoiets, mijn zoontje past nu pas enigszins in de kleinste maat regenbroek (86, Hema), toen hij kleiner was, verzoop hij erin. Ik heb eens dat regensetje voor de Bobike gekocht, maar dat vond ik niet handig. Onder andere omdat het aan de fiets blijft zitten en aan de achterkant, die over de leuning heen zit, steeds onder de modderspetters kwam.

• Suzan

Hé, ik lees op de site dat het Römer achterzitje, dat aan het verlengde van de zadelpen wordt bevestigd, een slaapstand heeft!!!! Waarom wist ik dit niet ruim drie jaar eerder! Ik heb hem meteen besteld. Nu is het uit met dat bungelende hoofd! Hij is wel duur, maar zulke dingen kun je op Marktplaats altijd weer goed doorverkopen.