Koeling tijdens fietsvakantie

• Robin

Binnen 10 dagen vertrek ik op fietsvakantie met mijn broer en een vriend naar Zwitserland. We zullen met de fiets 900 km overbruggen waarna we nog 2 weken in zwitserland blijven, daarna komen we met de fiets terug.

We zullen altijd overnachten op camings in een tent.

Nu had ik de vraag: is het mogelijk om op een bepaalde manier je eten, drinken koel te houden? Natuurlijk zullen we ons eten per dag kopen maar het zou toch handig zijn om bvb vlees koel te houden. Heeft er soms iemand een idee/oplossing?

• Martin E. van Doornik

Een kuiltje graven en vlees goed afgesloten in enkele plastic zakken doen en daarin leggen. Of in een krat doen en deze goed vastgebonden onder water in een stromend beekje leggen. Maar gebruik, als het niet anders kan, van die dubbelwandige koel-draagzakken, die op veel supermarkten verkrijgbaar zijn.

• dirk

wij kopen nooit bederfelijke waar als we het niet diezelfde dag opeten. vlees altijd vers kopen als het warmer dan 20 graden is, en doorbakken. drinken inderdaad in een riviertje leggen (touwtje aan een haring aan de fles maken, haring in de oever prikken), of eventueel in de koelkast van de caravanburen ;) .

de enige optie is denk ik die martin al noemt de koeltasjes, maar of dat werkt als het echt warm is, in je fietstas? volgens mij niet, en in ieder geval denk ik dat het gewicht niet opweegt tegen wat je er voor (koeling van) terug krijgt.

overigens zit er op de Koga-aanhanger (www.koga.nl) een oplader, misschien kun je dan op die kar een klein koelkastje monteren als het echt belangrijk (is voor bijv medicijnen).

• willem

he robin , ja ken het , maar vlees kun je het beste meteen bakken of drogen , is langer houdbaar dan rauwvlees ,en aangezien je naar zwitserland gaat , dan gooi je drinken toch ergens in de sneeuw , voor een nachtje

• Sandra

Wat ook goed werkt:

tijdens het fietsen spullen in een natte handdoek (of trui of wat dan ook maar verpakken) en bovenop je fietstas binden. Doen wij vaak met flessen of pakken drinken, en het blijft echt lekker koel. Wel regelmatig de handdoek weer opnieuw natmaken.

Sandra

• Martin E. van Doornik

Klopt, twee jaar geleden deed ik mijn bidon met melk in een natte sok in d ebidonhouder op mijn fietsframe. Het was warm weer (in Zweden) en de melk bleef wel 50 km lang heerlijk koel! Inderdaad regelmatig natmaken, bijvoorbeeld bij een waterkraan op een begraafplaats. Van mijn vrouw kreeg ik nadien een roestvrijstalen dubbelwandige bidon, wat vorig jaar in Italië goede diensten bewees. Ik drink altijd water en melk tijdens het fietsen, water in gewone bidon en melk in de stalen bidon. Niet van dit soort zogenaamde sportdrankjes, want ik weet niet wat voor rommel erin zit…. Al 38 jaar wereldfietser en ik drink altijd zo.