deze zomer willen wij via berlijn naar zuid polen fietsen
is er iemand die deze rit al eens heeft gedaan?
hoe is het fietsen in het zuiden van polen en zijn er genoeg campings?
Ik heb in 1981 door Zuid-Polen gefietst (dus toen nog in de communistische periode). Gestart in Praag waar ik per vliegtuig ben aangekomen en in Cesky Tìsin de Poolse grens overgestoken, dan via Bielsko-Biala en Oswieçim (Auschwitz) naar Kraków gefietst. Vervolgens naar het noorden omgebogen richting Warszawa waar ik weer naar huis vloog. Pas op: het kan in juli-augustus in Polen vrij vaak regenen! Redelijk prima wegen en ik heb overnacht in jeugdherbergen, maar even buiten Bielsko-Biala en in Zakopane zijn wel mooie campings.
Geen fietspaden in Polen, maar over rustige landwegen. Zoveel mogelijk rechts houden, de fietswielen op maximaal 25 cm vanaf de berm is mijn devies. Hier en daar ook over een soort van provinciale wegen gefietst zonder fietspad. Maar ik was daar in 1981, toen waren er veel minder auto's dan nu. Wel heb ik erg van genoten ondanks de erge voedselnood in die tijd (instant-bergbeklimmersmaaltijden meegebracht, te koop bij Bever Sport).
Wij hebben dezelfde plannen.
We zijn nu bezig zelf een route uit te stippelen, de R1 maakt tot berlijn enigszins een omweg, langs de Elbe en dan in de buurt van Zittau polen in. Ik ben nu kaarten van duitsland aan het bestellen, van het oosten van polen heb ik er al twee in huis, ziet er aantrekkelijk uit. Zoek nog een kaart van de duitse grens tot Bielsko biala. Kun je me zeggen wat voor boekje dat is van het pools verkeersbureau?
In 2001 zijn wij vanuit Gorlitz (ZO “DDR”) naar Zgorcelec gefietst (vieze camping), daarna troffen wij 2 campings van de campingkaart van Polen dicht (Lwowek en Boleslawiec)), zijn toen naar ECEATcamping gegaan (zonder warme douche). Wegen in dat gebied gaan wel, Oost Polen zijn ze veel minder, soms ineens met grote gaten in een provinciale weg. Het was toen die natte zomer in heel Europa, wij moesten de Oder zelfs met een roeibootje over want de pont kon niet varen. Camping in Zielona Gora (naast hotel) eigenlijk niet in gebruik, Polen gingen toen zelf voor het eerst naar buitenland.sonja schreef:
>
> Wij hebben dezelfde plannen.
> We zijn nu bezig zelf een route uit te stippelen, de R1 maakt
> tot berlijn enigszins een omweg, langs de Elbe en dan in de
> buurt van Zittau polen in. Ik ben nu kaarten van duitsland
> aan het bestellen, van het oosten van polen heb ik er al twee
> in huis, ziet er aantrekkelijk uit. Zoek nog een kaart van de
> duitse grens tot Bielsko biala. Kun je me zeggen wat voor
> boekje dat is van het pools verkeersbureau?
Wie goedkoop terug wil reizen kan dat doen vanaf Praag. De treinreiswinkel verkoopt kaartjes voor enkele tientjes! Zelf heb ik een kaartje over:
Ik had het plan om naar Praag te fietsen en 21 augustus terug te treinen (voor slechts 56 euro inclusief alle kosten). Maar ik heb in een malle bui toch mijn zomervakantie naar Kroatië (waar ik verliefd op ben) geboekt. Het is een zitplaats en heet kaartje staat niet op naam. Er zijn vast nog meer te koop (voor een heenreis of een extra terugreis).
Hallo Alice,
Fietsen in Zuid West Polen is prachtig en alle vooroordelen over o.a. slechte wegen vallen in het niet met de gaten die nu in NL in de weg zitten dankzij de sneeuw. In dit deel van Polen heb je hele goede en stille veldweggetjes. Natuurlijk zijn er ook slechte en hele drukke wegen maar je moet de weg weten. Je kan de europese fietsroutes volgen maar aanwijzingen zijn er bijna niet. Koop bij de grens met Görlitz een goede kaart daar staan alle details op die je nodig hebt. Wij (trekexped) organiseren o.a. fietstochten met B&B in Zuid West Polen maar jullie willen verder geloof ik. Tot aan Klodzko (onder Wroclaw) hebben wij een route met gps, dus nauwkeurig. Inclusief hoogteprofielen en accommodaties. Goede campings zijn er ook, mits je ze weet te vinden, maar dat is met alles. Succes!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?