fietsen langs de Donau

  • carla wassenaar

    Graag zou ik nuttige en praktische tips van u ontvangen, om de fiets routes in te plannen. Ik fietst zo;n beetje 60km per dag

  • C.Houtakkers

    Hallo Carla Wassenaar

    Wij zijn afgelopen jaar met de caravan aan de slag geweest om de Donau van Passau naar Wenen te fietsen.

    Wij zijn drie weken bezig geweest maar hebben Wenen niet bereikt omdat we de tochten zo mooi vonden maar ook doordat de afstanden die je met de fiets aflegt ook steeds verdubbeld moeten worden. Je gaat namelijk steeds weer terug naar de standplaats.

    Wij zijn de eerste dag begonnen zo'n 60 km na Passau.

    De eerste dag 30 km gefietst richting Passau en toen weer terug.

    De tweede dag 30 km met de auto en daarna 30 km gefiets t/m Passau en weer terug naar de auto en vandaar met de ato terug naar de camping.

    De vierde dag 30 km richting Wenen en met de fiets terug.

    De vijfde dag 30 km met de auto richting Wenen en vervolgens 30 km met de fiets en einde dag weer terug naar de auto en de camping.

    De zesdag zo'n 120 km met de auto met caravan richting Wenen (is dus een rustdag)

    Hierna begint het verhaal weer opnieuw.

    Dit is goed te doen maar sommige stukken vonden we zo mooi dat we wat langer zijn blijven hangen en toen was de vakantie om voor we erg in hadden. helaas.

    We gaan zeker terug om het af te maken en blijven dan lekker iets langer in Wenen.

    De grote stadscamping in Wenen (die hebben we alvast bezocht) is trouwens niet aan te raden.

    Dit was de enige echte slecht schoongemaakte camping op de hele route, ronduit smerig en zeer onvriendelijk personeel.

    Voor de rest langs de hele route zowel de grote als kleine campings best leuk en goed verzorgd. Wij hebben gekozen voor de kleintjes en hebben de grote campings laten liggen.

    Bovendien is het aan te raden om bij het niet leuk vinden van een camping even door te rijden want er liggen campings genoeg.

    Met het campingboek van de ANWB comp je een heel eind maar het Oostenrijks verkeersburo heeft ook veel leuke folders en tips.

    Veel plezier en succes.

    Coen Houtakkers

  • john bes

    Wij zouden het vorig jaar doen, maar het weter stond iets te hoog, nu willen wij het als nog proberen.

    wie heeft er goede tips, wij nemen mee een caravan en twee fietsen.

    Wie van jullie gaan ons hier over infomeren .

    Al vast bedankt voor de moeite.

    afz. John bes

  • Hans Uithol

    Ik heb meer een algemene vraag:

    Ik wil volgend jaar vanuit Nederland, via Donaueschingen de hele route fietsen.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    En hoe kom je handig terug?

  • Ernst

    Twee jaar geleden heb ik met mijn vrouw de route van Passau naar Wenen gefietst. We hadden de caravan bij ons en zijn steeds verplaatst. Als dit is wat u bedoelt, hebben we wel enige informatie beschikbaar.

    gr. Ernst

  • TH

    Hans Uithol Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb meer een algemene vraag:

    > Ik wil volgend jaar vanuit Nederland, via

    > Donaueschingen de hele route fietsen.

    > Heeft iemand hier ervaring mee?

    > En hoe kom je handig terug?

    Hans,

    Heb daar veel ervaring mee.

    Zijn gekomen tot bij Linz gekomen, maar toen kwam het water met bakken uit de hemel.

    Gaan dit jaar verder; doel Budapest en eventueel tot aan de Servische grens.

    Rijden met een camper naar een locatie en fietsen een heen en weertje naar beide zijden.

    Is een prachtige route. Of we verder gaan hangt af van de beschikbare camperplaatsen of campings langs de route.

    Wildcamperen is niet toegestaan.

    Gebruik kaarten van OpenStreetmap en gedownloade routes in een Garmin Dakota. Prima ding

    Grt

    Ted

  • Bart

    Wij zijn met de auto naar Donauerschingen gegaan hebben daar de wagen laten staan bij een camping en toen naar Boedapest. terug hebben we het stuk van Boedapest naar Wenen met de snelboot gedaan. Daar weer op de fiets tot aan Linz daar zijn we door het water gedwongen met de trein terug te gaan naar de auto. Tussen Donauerschingen en Regensburg zit een stuk dat met de boot moet maar dat is geen probleem, we hebben de route boekjes van Bikeline gebruikt daar staan voldoende overnachtingsadressen en campings in om geen probleem te hebben. Onze dag afstanden waren ca 80 km p.d.