Hoi Martijn,
Ik zie verschillende vragen op dit forum waaruit ik concludeer dat je geen of weinig ervaring hebt met het fietsen in de bergen.
Ik zelf ken de weg over de Holterberg en dit is wanneer je in de Ardennen of de Alpen hebt gefietst niets meer dan een viaductje waar je overheen gaat.
Om je vraag t.a.v. de Top Tien Tour in Limburg te beantwoorden.Ik zelf train in het voor seizoen regelmatig in Limburg en doe dan een rit van 125 kilometer over de zwaarste toppen in Limburg. Op zich zitten hier klimmen in van meerdere kilometers 3 tot 5 en ook enkele hele stijle klims rond 20 procent. Je kunt dit soort ritten zo zwaar maken als je zelf wilt.
1. Door zo hard mogelijk te rijden.
2. Indien je met bagage in de Alpen gaat fietsen door ook met bagage in Limburg te fietsen.
Om je vraag t.a.v. de Alpen te beantwoorden kan ik niet uit je vraag opmerken naar wat voor info je zoekt. Ik zelf heb 2 jaar geleden met cycle tours van Nice naar Annecy gereden met de racefiets. Hierbij gingen we onderandere over
Guestre en Barcelonette. Cols waren o.a. Col de Var, Col de Bonnette, Izoard.
Wanneer je met bagage fiets en in goede conditie verkeerd moet je van uit gaan dat je in het hoog gebergte niet veel meer dan 80 km per dag en 2 flinke cols kan fietsen en dan de volgende dag een etappe met 1 col en circa 60 km anders ben je na drie dagen leeg.
Voor een route zou op cycletours.nl kunnen kijken bij de cyclo sportief reizen en dan de reis Alpen van Noord naar Zuid. Deze heb ik anderom gedaan.
Groeten,
Anco