fietstocht Polen

• J. Goldenbeld

Hallo,

Wij willen in september 3 1/2 week gaan fietsen in zuid-Polen. Vanaf Krakau richting de grens Ukraïne/Slowakije. Is er iemand die dit al een heeft gedaan en mij daar meer over kan vertellen, wat ik ook nog graag zou willen weten is of het mogelijk is om vanuit nederkland met de trein naar Krakau te gaan (met de fietsen natuurlijk)

Groet,

Jacqueline

• Derk

Hallo Jacqueline,

We zijn 2 maal met onze 4 kinderen + fietsen naar Polen geweest. 1999 via IR Berlijn verplicht gereserveerde plaatsen (goed systeem-ophangbeugels), dan Stettin, fietsen in de gangpaden ! en vandaar met de nachttrein naar Bialystock: eerst een enorm probleem om uit te leggen dat we niet alleen couchettes wilden, maar dat ook onze rowery meemoesten, uren tevoren inleveren en men was er niet voorzichtig mee op zo'n bagagekar, de volgende morgen weer lastig ze op te halen. Terug rechtstreekse IR-trein van Olsztyn naar Berlijn (idem als boven).

2000 Berlijn in het weekend>werkzaamheden, dus eerst met 2 S-Bahnen voor we weer met trein verder konden naar Cottbus-Gorlitz (prima ruimte voor fietsen)=Zgorcelec > zeer vieze camping. In Silezie bleken 2 campings van de speciale Poolse campingkaart gewoon dicht in het hoogseizoen om ons onduidelijke redenen, gelukkig hadden we ECEAT-boekje. Met de trein Boleslawiec-Wroclaw ging goed alleen veel vertraging. Op een dag naar Ocwiecim=Auschwitz heen en weer geweest, alles veel vertraging ook de IC zonder fietsaccommodatie. Naar Glogow weer goed, evenals Frankfurt/Oder-Berlin. Dus: vaak alleen langzamere treinen; flexibiliteit nodig; communicatie vaak een probleem (al spreek je een mondje Russisch), zelfs aan de grens en waar je toeristen verwacht; ambtenarij, men is geen toeristen gewend en zeker geen fietsers. Maar verder prachtig land en gastvrije mensen. J. Goldenbeld schreef:

>

> Hallo,

>

> Wij willen in september 3 1/2 week gaan fietsen in

> zuid-Polen. Vanaf Krakau richting de grens Ukraïne/Slowakije.

> Is er iemand die dit al een heeft gedaan en mij daar meer

> over kan vertellen, wat ik ook nog graag zou willen weten is

> of het mogelijk is om vanuit nederkland met de trein naar

> Krakau te gaan (met de fietsen natuurlijk)

>

> Groet,

> Jacqueline