Hoi Marijke,
Ik ben twee jaar met mijn vriendin in Frankrijk op vakantie geweest. Het eerste jaar heben we zelf een route uitgezet van Bordeaux naar Montpelier. Hiervoor hebben we kaarten gebruikt uit het grote gele Michelin kaartenboek. Hierop staan alle (noodzakelijke) wegen en het is zeker gedetailleerd genoeg om op te fietsen. Daarbij staan ook campings vermeld op deze kaarten (dus ook de kleine Municipalletjes die je niet vindt in de meeste campinggidsen). Het boek kopen is veel goedkoper dan de afzonderlijke kaarten en je kunt er gewoon de verschillende kaarten uitscheuren (ringbandsysteem)
Het tweede jaar hebben we een bestaande route gekocht: ‘ de groene route naar de middellandse zee’ dit is een route die in maastricht/luxemburg begint en net ten westen van marseille eindigd. Het laatstse stuk is leuk (orange, avignon, arles) maar het begin is wat saai (ongeveer 1000 km mais en bos; heerlijk om door te fietsen, maar na een tiojdje wil je wel eens iets anders).
Er bestaan nog meer beschreven routes door frankrijk: ‘St. Jacobsroute’, (in 3 delen naar santiago de compostella) en ‘langs oude bedevaartsplaatsen’ (van noord-oost naar zuid-west) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Dit jaar rijden we de route van Paul Benjaminse: Onbepekt fietsen van Amsterdam naar Rome.
Wil je meer weten over beschreven fietsroutes (frankrijke en daarbuiten) ga dan eens naar de fietsvakantiewinkel in woerden (www.fietsvakantiewinkel.nl)
Veel succes met het zoeken en het fietsen dit jaar!
Groetjes Thido Arts