fietsroute

• Marijke

hoi allemaal, ik zou graag een route gaan fietsen, waarschijnlijk naar frankrijk en ik dacht dat het het makkelijkste was als ik gewoon zelf een aantal kaarten zoek en hier dan routes op uitstippel, maar welke kaarten kan ik het beste pakken?? een kaart waar alleen autoroutes opstaan, daar heb je niet zo veel aan, of wel? dus heeft er iemand tips?? alles is welkom, alvast bedankt..

groetjes, Marijke.

• Rosanne

He Marijke,

Ik ga zelf voor het eerst op fietsvakantie dus ik kan geen tips uit ervaring geven, maar ik ga wel ook naar frankrijk. Wij gaan een boekje kopen die staat op www.cyclingeurope.nl hierop staat de route, campings met welk vervoer je weer naar huis kan enz. Daarbij als je een gewone fiets kaart koopt staan daar meestal al routes op en er staan nauwelijks autoroutes op. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Rosanne

• Ernst

Beste Marijke,

Frankrijk is zowel gezegend met een fantastisch wetennet als fantastische kaarten. Ik vind de Michelin kaarten top. Ze zijn meer dan voldoende gedetailleerd (1/200.000) en geven veel informatie, zoals bijvoorbeeld waar je moet klimmen en wat mooie weggetjes zijn. Ik volg zelf meeste de D-wegen (met 1 of 2 cijfers, die met 3 cijfers zijn meestal redelijk druk) en dan kom je overal.

Veel succes,

Ernst

• Marijke

harstikke bedankt voor jullie reactie, ik zal zien wat ik kan doen, maar zal vast wel lukken!

groetjes Marijke.

• thido

Hoi Marijke,

Ik ben twee jaar met mijn vriendin in Frankrijk op vakantie geweest. Het eerste jaar heben we zelf een route uitgezet van Bordeaux naar Montpelier. Hiervoor hebben we kaarten gebruikt uit het grote gele Michelin kaartenboek. Hierop staan alle (noodzakelijke) wegen en het is zeker gedetailleerd genoeg om op te fietsen. Daarbij staan ook campings vermeld op deze kaarten (dus ook de kleine Municipalletjes die je niet vindt in de meeste campinggidsen). Het boek kopen is veel goedkoper dan de afzonderlijke kaarten en je kunt er gewoon de verschillende kaarten uitscheuren (ringbandsysteem)

Het tweede jaar hebben we een bestaande route gekocht: ‘ de groene route naar de middellandse zee’ dit is een route die in maastricht/luxemburg begint en net ten westen van marseille eindigd. Het laatstse stuk is leuk (orange, avignon, arles) maar het begin is wat saai (ongeveer 1000 km mais en bos; heerlijk om door te fietsen, maar na een tiojdje wil je wel eens iets anders).

Er bestaan nog meer beschreven routes door frankrijk: ‘St. Jacobsroute’, (in 3 delen naar santiago de compostella) en ‘langs oude bedevaartsplaatsen’ (van noord-oost naar zuid-west) maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dit jaar rijden we de route van Paul Benjaminse: Onbepekt fietsen van Amsterdam naar Rome.

Wil je meer weten over beschreven fietsroutes (frankrijke en daarbuiten) ga dan eens naar de fietsvakantiewinkel in woerden (www.fietsvakantiewinkel.nl)

Veel succes met het zoeken en het fietsen dit jaar!

Groetjes Thido Arts

• thido

p.s. voor de terugweg kan ik de fietsslaapbus (van cycletours of france individuelle)ten zeerste aanraden.

Voor meer info ook weer de fietsvakantiewinkel in woerden

Groetjes Thido

• Martijn Achterop

Terug kan je natuurlijk ook gewoon fietsen.

Ik ga met Michelin-kaartenboek (die gele) op stap van Noord-Nederland naar Mont Ventoux, dan naar Marseille en naar Nice. Vanuit Nice weer omhoog door de Alpen. Paar dagen colletjes pakken (Alpe dues (hoe spel je dat?) Galibier etc). En dan aan de oostkant van Frankrijk weer omhoog.

Het mooiste is om een grove route uit te stippelen en dan zelf te beslissen op de dag zelf waar je heen wilt gaan. En nooit indelen in etappes. Wanneer je een etappe niet haalt, geeft dat het gevoel van mislukking.

Veel succes.

• wim

Hallo marijke

Er zijn route boekjes te koop.

de groene weg naar de middelandse zee

De route begint in Maastricht.

Het is geschreven in twee delen

ISBN 90-6455-413-7

ISBN 90-6455-414-5

Voorzien van routekaartjes in kleur en onderweg wordt diverse

bezienswaardigheden beschreven.

Ik ga zelf deze route van 't zomer fietsen.

succes

wim

• Marijke

allemaal nog harstikke bedankt voor jullie reactie, daar kan ik wat mee!!!