Eten en koken onderweg

• Jodler

Nog een leuk tips- en ervaringuitwissel-onderwerp: eten.

Kook je 's avonds meestal zelf je potje bij de tent of ga je liever uit eten? Volgens mij zijn er ook mensen die onderweg helemaal niet warm eten. Zijn er nog tips voor kooktechnieken, ingrediënten en recepten?

Hoeveel meer dan normaal eet jij eigenlijk op fietsvakantie? Mijn ervaring is dat mijn broodconsumptie gedurende de dag het dubbele is van anders. Dan rekenen we de mueslirepen en sultana's nog niet eens mee.

• Martijn Achterop

Ik ben van plan om in mijn eentje te reizen. Dan neem ik een gaspitje met brander mee. 1 pannetje met deksel waarop gebakken kan worden.

Als eten van huis meenemen:

- oplossoepen

- oplosspaghettiesaus

- misschien spaghetti als je ruimte over hebt.

De rest koop je gewoon op de plek waar je naar toe gaat. Met 1 pannetje moet je misschien even wachten tot je de volgende ‘gang’ kan eten, maar het scheelt ruimte.

Helemaal niet warm eten lijkt mij niets.

• Jodler

Wachten op de volgende gang? Lang leve de Spagetteria, saus en pasta in één. Een paar weken zonder warm eten lijkt mij ook niets. Elke dag uit eten wordt ook wat kostbaar voor een armlastige student.

• Sandra

Tijdens de vakantie is onze warme maaltijd toch wel erg belangrijk. Tot op heden hebben we ons met 1 brander (MSR) weten te redden. We = wij + 2 kleine kids. Vanwege het gemak grijpen we vaak naar de spagetteria's, instant-stampotten (die overigens steeds moeilijker te vinden zijn) en de vacuumverpakte maaltijden van Struik. Komkommertje of tomaatje erbij en we zijn klaar.

We koken ook wel eens wat uitgebreider. Rijst of pasta kun je goed aan de kook brengen en laten garen in een slaapzak. Ook een kaasfondue is een aanrader!

De hoeveelheid brood ligt bij ons ook veel hoger dan normaal. Tubes voor beleg gebruik ik al jaren niet meer. In de fietstas gaat een potje beleg net zo gemakkelijk mee en het scheelt heel wat geklieder.

En dan natuurlijk de tussendoortjes. Fijn dat er steeds meer mueslireep-achtige dingen op de markt komen! Wij gaan uit van zeker 4 ‘snacks’ per persoon per dag. We nemen altijd een flinke tas mee; vorig jaar in Denemarken konden we nauwelijks geschikte repen vinden (het hangt er wel vanaf waar je bent in D'marken!). De mueslirepen van de Aldi en het Kruidvat zijn prima en zijn een stuk goedkoper dan elders! Ook gaat er altijd wat gedroogd fruit mee, een salamiworst, snickers, sultana's, liga's, druivensuiker etc. We houden wel van wat afwisseling.

Bij onze middagboterham maken we vaak een cup-a-soupje. Goed voor zout en vochtgehalte. Water maken we vaak 's ochtends al warm en gaat in de thermoskan mee.

Ik lees trouwens net de nieuwe Op Pad. Een uitgebreid artikel over koken onderweg met allerlei websites met recepten. Erg leuk!

• Jodler

Instant stamppot is inderdaad bij mij ook een grote favoriet. Helaas kunnen wij de hutspot-versie niet meer overal vinden. De boerenkool nog wel, maar die is toch minder lekker.

Wat een goed idee trouwens, kaasfondue. Ik zal het komende zomer eens proberen. Een feestmaaltijd op de camping lijkt me.

Rijst en pasta vragen toch iets meer brandergas (ondanks de slaapzaktruc) dan bijvoorbeeld couscous of mie. Dat is een keer aan de kook brengen en dan wachten. Vooral de mie (goreng met veel groenten) is een grote favoriet bij mij.

Ik zal eens kijken in de nieuwe Op Pad. Mijn schoonzus heeft een abonnement en af en toe lees ik hem ook.

• Sandra

En ik heb dusnog niet eerder mie of couscous gemaakt tijdens de vakantie. Goede suggestie!

• fietsertje

Wij nemen altijd voor twee dagen ‘droogvoer’mee op reserve.

voor de rest kun pannetje goed stapelen door er een deksel tussen te leggen.

Duurt wel wat langer, maar het istoch vakantie of niet?