Ideale fietskampeer-tent

  • Jodler

    Dit prikbord begint een beetje in te dutten (alleen informatie-vragen), dus daarom tijd voor een prikkelend discussie-onderwerpje.

    Welke tent is de ideale fietskampeer-tent? Heb jij de ideale balans tussen gewicht en ruimte gevonden? Wil je een voortentje erin of juist een zo licht mogelijke? Heb je misschien juist slechte ervaringen met een bepaald model?

  • Martijn Achterop

    Ik heb nu een tentje van 3050 gram. Erg makkelijk op te zetten. Ingepakt erg klein en niet al te zwaar. Type even vergeten.

  • P. Versluijs

    Ik ben zelf nog op zoek naar een tent, maar ik heb ongeveer de volgende eisen:

    - ruime luifel cq voortent zodat je nog kan koken als het regent

    - stormvast

    - goed grondzeil

    Ik heb graag een kilootje extra over voor om ‘s avonds en ’s nachts wat meer comfort te hebben. Het extra gewicht trap ik in de eerste dagen wel van het teveel rond mijn buik af.

  • Jodler

    Tunneltentjes met voortenten hebben vaak wel een gunstige volume/gewicht verhouding. Ze zijn ook wel stevig genoeg af te spannen voor een stormachtige nacht denk ik. Ik heb zelf een hybride-tent, waarbij de twee boogstokken met de punten tegen elkaar staan (Biker Alu van de Vrijbuiter).

  • Maarten Laurs

    Het Forum is inderdaad nogal ingekakt. Misschien wordt er meer gefietst dan gesurft?

    Ik slaap in een vijf jaar oud, bere goedkoop tentje zonder luifel dat ook nog eens loodzwaar is. Dat doe ik al vanaf het begin dat ik ben gaan fietsen en het maakt mij dus ook weinig uit waar ik in slaap.

    Als ik een nieuwe tent zou aanschaffen dan wordt het tent met een kleine pakmaat, maar het gewicht maakt mij niet veel uit. Verder vind ik het heel belangrijk dat de tent droog op te zetten is. Dat betekend dus een tent waarvan de buitenkant eerst wordt opgezet om vervolgens de binnentent erin te hangen. Of alleen nog maar vakanties te plannen in zonovergoten landen en streken.

    www.mlaurs.dds.nl

  • Sandra

    Vorig jaar hebben wij eindelijk onze ideale fietstent gevonden. Tijdens onze zoektocht hadden we extra afweging te maken: waar slapen onze twee kleine kinderen? Of te wel: 1 tent (en dan met 1 of 2 slaapcabines) of 2 tenten?

    Voor ons is gewicht niet zo belangrijk, dat kilootje meer of meer maakt niet uit. Pakvolume vind ik daarenregen wel erg belangrijk.

    Uiteiendelijk is het de supernova van Birdland geworden. Circa 6, 5 kilo.

    Tunneltent met twee slaapdelen en een tussenstuk. Met een extra ‘stormpunt’ zijn ze ook los van elkaar te gebruiken. Je hebt dan 1 klein tunneltentje (gaat ook prima in de rugzak mee) en 1 tunneltentje met luifel (ideaal als we met z'n tweetjes gaan fietsen). Het is een gewoon laag tentje (ca. 115 cm), gelukkig niet zo hoge tent zoals je tegenwoordig veel ziet, daar ben ik gewoon nog niet aan toe…

    Superkwaliteit, Hollands fabrikaat, staat mooi strak. En dus niet goedkoop, circa 1400 euro incl. extra stormpunten.

  • Jodler

    Na twee weken alleen regen ben ik de voordelen van een inhang-tent (eerst de buitentent, dan de binnentent) zeer zeker in gaan zien. Als het heel warm is, kun je de binnentent alleen niet zelfstandig neerzetten zoals bij een iglo. Mijn tent kan echter wel op veel plekken open, dus ik vind het niet zo'n probleem.

  • Maarten Laurs

    Zou Jodler misschien het merk van deze ‘inhang’-tent kunnen geven?

    www.mlaurs.dds.nlJodler schreef:

  • huub en aafke

    Onze eerste fietsvakantie met een koepeltje gedaan. Met regen was dat wat minder. Daarom uitgekeken naar een tunneltent.

    Na veel kijken en vergelijken de Mount Bleu-Berry van Perry Sport aangeschaft, een tunneltent met voor en achteringang alsmede een grote zijingang en grote leefruimte. Onze fietsen kunnen zo in de tent gereden worden.

    Afgelopen jaar op de “groene route” toch wel wat regen gehad. Dan is een tunneltent pas echt fijn. Eerst rustig de buitentent opzetten, dan naar binnen met de fietsen waarna alles droog uit de tassen gehaald kan worden. Ook in de stromende regen een keer de tent in moeten pakken. Fiets in de tent en inpakken maar. Tent staat als een rots bij harde wind.

    Een ruime tent is toch fijn als je niet alleen bent en niet meer de jongste (eind 40) Weegt wel iets meer, ca 4.5 kg. Maar omdat we met z'n tweeén zijn maakt dat niet veel uit.

    Wij hebben echter tijdens onze tocht ook mensen ontmoet in een eenpersoons tentje welke zo klein was dat men er alleen in kon liggen met ca 25 cm ruimte tussen het lichaam en het doek. Dat ding woog maar 750 gram.

    Het is een keuze welke je als fietser zelf moet maken.

  • marc

    Wij gebruikten de afgelopen jaren een nomad tunneltent (masai IV) maar deze bleek in de praktijk slecht te ventileren. Verder niks mis met deze tent: leuk was de tussenruimte tussen de 2 ruime slaapcabines. Totaal 6 kg voor 5 personen.

    Dit jaar worden het 2 tenten: Jack Wolfskin World's End RT met extreem veel ventilatiemogelijkheden (zelfs boven in de boog een groot gat met dubbel dak erboven) Ook vanuit de slaapcabine 1 gaasdeur opzij direct naar buiten met luifel.

    2e tent een koepel Chinook voor de 2 oudsten.

    Alleen nog even een aanhangertje regelen en dan op naar marseille met 9 kilo aan tentmateriaal. Maar ja, na een dag fietsen willen we toch ook lekker liggen. Weer met 5 personen, is 1,8 kg p/p. Moet kunnen.