Tassen of karretje?

  • Tolletje

    Ik denk dat deze vraag wel eens eerder langs is geweestmaar ik kon met de Search niets vinden….

    Wat vinden jullie handiger: fietstassen of een (lichtgewicht) karretje? Ik heb voor mezelf de indruk dat bij een karretje je fiets beter in balans is en dat het dus makkelijker is om te rijden (zeker berg op). Of zorgt het karretje juist voor zoveel extra wrijving dat het alleen maar zwaarder wordt?

    Alvast bedankt voor alle antwoorden!

  • Jodler

    Ik weet niet wat je budget is, maar ik weet wel dat die karretjes echt schreeuwend duur zijn. Ik zelf heb geen slechte ervaringen met fietstassen ofzo. Als je goed pakt (1/3 voor, 2/3 achter) en het zwaartepunt laag houdt, lig je goed op de weg. Natuurlijk moet je even wennen, maar na een tiental kilometers weet je niet anders meer. Met een karretje rijden moet je vast ook leren. Verder heb ik wel eens gelezen dat je met zo'n karretje niet op slechte paden kunt. Ook als je dat niet van plan bent, kan dat toch eens voorkomen in je route.

  • Nico

    Beste Tolletje,

    Ik ben zelf een fietser met een karretje en dat bevalt mij uitstekend.

    Ben begonnen met een karretje op twee wielen,wat goed beviel, nadeel was dat je er niet of nauwelijks op onverharde paden mee kon rijden.

    Sinds twee jaar heb ik nu een bobyak, dat is een karretje met één wiel.

    Dit bevalt eigelijk nog beter dan het vorige karretje, hij is laag dus het zwaartepunt ligt ook laag en je kunt er echt overal mee rijden, van asfalt tot ruig terrein.

    De prijs valt ook wel mee ongeveer € 400.

    Als je vijf fietstassen moet kopen ben volgens mij nog meer kwijt.

    Met vr gr

    Nico

  • rob en sander

    karretje!!!!

    Ik ervaring met beide, maar de laatste twee tochten heb ik een karratje gebruikt. Zelf gemaakt van een surfkarretje, kostte dus bijna niets. Totaal gewicht wat ik meetrok over de alpen en apenijnen was bijna 60kg. !!!! (het was een vakantie met de vriendin dus stoeltjes, tafeltje etc moest mee). Geen probleem en belangrijker nog geen kapotte spaken en perfecte wegligging.

  • Cynthia van der Zee

    Hoi,

    Wij hebben onze allereerste tocht met een karretje gedaan en dit is niet goed bevallen. Al na ruim een uur, om precies te zijn achter het CS te A'dam, kantelde het karretje doordat we nog moesten wennen aan ruime bochten nemen. Dit was nog niet eens zo erg maar mijn vriend die met het karretje reed voelde constant het karretje ligt aan zijn fiets @!#$. Ook was onze ervaring dat we de eerste toch wel erg veel spullen meenamen die eigenlijk overbodig waren, simpelweg doordat die kar nog niet vol was en alles mee kon. Het fietst veel stabieler met tassen achterop.

    In ieder geval fijne vakantie gewenst.

    Cynthia

  • Derk

    Toen wij met onze 3 jongens gingen fietsen, van kleins af aan, gebruikten wij een Freewheel fietskar, eerst in NL, later naar Denemarken en 300 km in Engeland en terug > daar is het veel te zwaar, net als in Zuid-Limburg en Ardennen. Later met Burley met onze dochter erin en tenten en stoeltjes, viel mee (Polen + Engeland), maar het is toch veel lichter om met lowriders voor en achter te pakken. Bovendien ook voor tochtjes op rustdagen, voor paden en boodschappen doen stuk makkelijker.

  • marc

    Wij gebruikten tassen + karretje. In het verleden een twee-wielig zwaar ding, nu overweeg ik de aanschaf van een bob yak of koolstop wilder beast. Dan heb je geen last van afritten en gaten of bulten in/op de weg waarvan de 2-wieler wel eens is omgeklapt. de fiets zelf is dan lekker licht, en met een goede koppeling hoef je geen last te hebben van het trekgewicht. Een bob is maar 6 kg, tot ongeveer 30 kg is dat dan prima te doen.