fietsvakantie

  • Joke Verbraeken

    Wij willen een fietsvakantie houden in het buitenland.

    Maar……wij willen liefst vlak fietsen wie heeft er suggesties voor ons.

  • Bas

    Denemarken is hooguit licht golvend: kan voor niemand een probleem zijn. Bovendien bestaat er een uitstekend net van fietsroutes en overnachtingsmogelijkheden.

    Het grootste deel van Hongarije is vlak en prima te befietsen. Overnachten is wel iets lastiger. Ook kan ik het noorden van Oost-Duitsland aanraden. De deelstaat Mecklenburg-Vorpommern is rustig en vlak en bovendien ligt langs de Oostzeekust een prima fietspad.

    Ook langs verschillende rivieren kan men vlak fietsen: de Donau, Moezel en Elbe zijn voorzien van fietspaden.

  • Nynke

    Ik ben twee keer op fietsvakantie geweest, een keer naar Denemarken en een keer naar Belgie/Noord-Frankrijk (net over de grens). Denemarken fietste prima, dat is lekker vlak, maar het was daardoor tamelijk saai. We hadden van te voren ook niet echt uitgezocht waar nou iets te doen was en we zaten steeds nogal ver van leuke dingen af, dat was jammer, maar we hebben wel een fijne vakantie gehad. In 2002 zijn we naar Belgie gegaan (vanuit Maastricht begonnen na treinreis) en daar hebben we grote stukken van de Maas gevolgd. Niet echt heel veel fietspaden maar wel erg mooi. Je fietst vlak, door het dal van de rivier en toch zie je wel heuvels. Later zijn we ook nog wat meer het ‘binnenland’ in gegaan van de rivier af dus en dat vonden wij flinke heuvels, want we hadden helemaal niet meer getraind voor de vakantie.

  • Joost

    De donauroute is ideaal, startend in Duitsland tegen de oosterijkse grens aan en fietsend, door wenen heen tot bratislava.

    De weg is vlak, voornamelijk fietspad en de omgeving fantastisch.

  • Frank

    Wij hebben een fietsvakantie in Ierland gedaan en dan is ons heeeeeel goed bevallen.

    Niet altijd even vlak maar waar wij waren was het bij lange niet zo erg als wat we van andweeren hoorden.

    Mooi land, goed volk, niet druk met auto`s, soms nat (dat is in Nederland en velere landen rondom ons toch ook zo in de zomer).

    Als je er over denkt laat het maar weten dan zal ik een en ander uitwerken.

  • Annemie Bruls

    Beste Joost.

    Samen met mijn vriendin wil ik ook graag langs de donau gaan fietsen. Heb jij hierover gegevens ? Of waar kan ik die het beste halen. Zijn er ook overnachtingsmogelijkheden en welk gedeelte van de Donau is het mooiste.

    Graag je reactie

    Bedankt

    Annemie

  • Annemie Bruls

    Hallo Frank,

    Je verhaal klinkt geweldig. Ik wil ook graag met mijn vriendin gaan fietsen in het buitenland. Wanneer je meer gegevens hebt over fietsen in ierland verneem ik die graag.

    Alvast bedankt

    Annemie

  • Sandra

    Wij zijn vorig jaar naar Denemarken geweest, naar het eiland Funen. Fietsersparadijs bij uitstek, ik vond het geweldig. Inderdaad vrij vlak, maar het hangt wel van je referentiekader af! Als je het al met Nederland zou willen vergelijken, dan toch wel met Limburg.

    Sandra

  • Frank

    Hallo,

    Nou hier dan een uitwerking van een vakantie in Ierland.

    In 1990 hebben we 14 dagen aldaar een prima vakantie gehad.

    Middels een arrangement van Aer Lingus hadden we 2 - goede - huurfietsen en vouchers om Bed and Breakfast te gebruiken. Bij dit laatse was het heel aardig dat er een boekje met adressen en tel. nummers zat hetwelk gezord heeft dat we niet veel moesten regelen.We bekeken hoe we wilden gaan, belden of ze plaats vrij hadden de volgende dag en we wisten genoeg. Overigens hadden ze altijd plaats.

    Het is een prachtig groen land, heerlijk om te fietsen vanwege de weinige auto`s enz.

    LET WEL: het is alweer zo`n 13 jaar terug en ook in Ierland zijn meer auto`s en toeristen gekomen. Daar kan ik je verder niets over vertellen want het is er niet meer van gekomen om nog eens te gaan.

    Routebeschrijving:

    Vliegtuig van A`dam naar Limerick, Fietsen opgepikt, koffer aldaar achtergelaten, en nog wat daar gereden maar wel in Limerick gebleven om te slapen.

    Advies van de reisorganisatie gekregen om de nacht van aankomst en vertrek van te voren vast te leggen, omdat het in de stad altrijd drukker is.

    Vervolgens bracht dre tocht ons eerst in Westerlijke richting: Sixmilesbridge - Ennis - Lisdoornvarna - Doolin.

    Dit laatste plaatsje is klein maar stond bekend om z`n vele muziek en het was er erg leuk. Aanrader.

    We zijn van daaruit ook een dag naar de Aran Eilanden geweest. Tip van de dame van het pension: Ga neer het eerste eiland en stap daar uit. De meeste toeristen gaan naar het tweede eiland en het is daar gewoon druk. Nou dat was een hele bijzondere ervaring hoor. Van m`n leven nog nooit zoveel stenen gezien. Allemaal afzettingen met leisteen. Echt onvoorstelbaar maar echt heel bijzonder. Het bezoek is mooi te doen tussen twee ferrytijden door. Wederom een aanrader..

    Een ander hoogtepunt was ook aldaar in de buurt. De cliffs of Moher. Ik was er speciaal die kant voor op gegaan en heb het ook als geweldig ervaren. 200 meter uit zee opreizende klippen.

    We hebben vanuit Doolin ook nog door de Burren gefietst.

    Vervolgens weer richting het binnenland.

    We waren nog in Ennis, Scariff - Portumna - Birr en Nenagh om vervolgens terug te komen in Limerick.

    Het binnenland is dan mischien iets minder aantrekkelijk maar weer erg mooi hoor.

    Zoals al vermeld: Het is een pracht volk.

    DUS: Gewoon Doen

    Mocht je er geweest zijn laat het eens weten want ik ben benieuwd hoe het nu is. Nu m`n kindreen wat ouder worden en ook willen (!!!) wordt het weer antrekkelijk om te gaan.

    Gegroet en goede vakantie

  • Frank

    Ga naar Ierland.

    Zie een stukje dat ik net het verstuurd heb naar Annemie hier kort onder