Zwitserland(Veloland Schweiz routes)

  • Bicycletracks

    Hallo bikers!!

    Allereerst allemaal nog een goed 2003!

    Dit jaar heb ik de plannen om in Zwitserland te gaan fietsen.

    Ik ga daar stukken fietsen van de Meren Route,de Noord-Zuid Route,de Aare Route en de Rijn Route.

    Dit zijn uitgestippelde routes van de “ Veloland Schweiz” organisatie.

    Vervoer naar mijn vertrekpunt( Basel) wordt de trein.

    Mijn fiets is er een van het “trekking” type.

    Dus alle rotzooi :) wordt een aantal dagen op de fiets meegesjouwd@?

    Nu heb ik een paar vragen:

    Wie heeft ervaringen met de NS m.b.t. het vervoeren van de fiets op een internationale verbinding?

    Wie heeft al fietservaring opgedaan in Zwitserland.En dan in het bijzonder ervaring op een van de eerder genoemde routes.

    Wat is een redelijke dagafstand? => Mijn “ bergervaring” stopt bij Zuid-Limburg(dag afstand aldaar ongv. 100 km)

    Ik hoop op een paar leuke bruibare reacties!!

    Fiets ze!!!

  • dirk

    Een aantal zomers geleden hebben wij een rondje door Zwitserland gemaakt adhv de routes van Veloland Schweiz. Voor wat foto's en een verslagje, kijk op http://zwitserland.freeservers.com

    Even kort mijn antwoord op je vragen:

    >Wie heeft ervaringen met de NS m.b.t. het vervoeren van de fiets op een >internationale verbinding?

    Goede ervaring, tenminste, als je eenmaaal geboekt hebt. De service in de trein is top. Het boeken van een internationale trein doen wij altijd via de http://fietsvakantiewinkel.nl in Woerden. Dan weet je zeker dat het goed gaat. Zelf regelen / informatie opvragen bij NS Internationaal is naar onze ervaring altijd een flop. (tijdrovend, drie keer vragen is drie verschillende antwoorden)

    >Wie heeft al fietservaring opgedaan in Zwitserland.En dan in het bijzonder >ervaring op een van de eerder genoemde routes.

    Erg mooie routes, goed beschreven in de routeboekjes. Veel mooie campings en Schlaf im Stroh's langs de route.

    >Wat is een redelijke dagafstand? => Mijn “ bergervaring” stopt bij Zuid-Limburg

    >(dag afstand aldaar ongv. 100 km)

    Voor de bergen moet je niet al te bang zijn. Je komt vanzelf boven, en met de afdaling erbij maak je dan bijna automatisch toch nog mooie dagafstanden (tussen de 60 en 120 km is makkelijk haalbaar, en dan ben je mooi op tijd op de camping) Overigens zijn verschillende routes bijna helemaal vlak, langs rivieren e.d. Je ziet daar in het seizoen ook erg veel fietsende gezinnen, kinderen vanaf een jaar of 8 met bepakking.

    Groot voordeel van Zwitserland is dat er echt veel mogelijkheden zijn om te overnachten, veel treinen en postbussen gaan waarin de fiets meekan, en dat de info hierover zoals in de routeboekjes vermeld staat, zo goed als altijd klopt, en volledig is. Eén uitzondering: als er staat dat je fiets niet meemag in trein of bus, is er meestal toch een plekje te krijgen, tenminste als ik de zwitserse fietsers moet geloven die we tegenkwamen.

    Succes met voorbereiden, en mocht je nog concrete vragen hebben kun je mailen.

  • bicycletracks

    Bedankt voor je antwoord en jouw internetsite met verslag heb ik inmiddels gelezen. Top!!