Wel of geen lucht in vliegtuig

  • Frans

    Binnekort vlieg ik met Transavia naar Sevilla. Transavia meldt me dat de banden van de fiets nagenoeg leeg moeten zijn. De band zou kunnen exploderen. Via andere kanalen heb ik begrepen dat dit onzin is. Wie kan me hierover meer vertellen?

  • Harm

    Knalfiets

    Ik neem mijn fiets wel eens mee met het vliegtuig. Bij het inchecken wordt dan altijd gevraagd of ik mijn banden heb laten leeglopen. Toen ik dat een keer vergat, bleken de banden toch heel te zijn gebleven. Logisch, want een band moet tegen een stootje kunnen. Waarom wordt dit dan toch gevraagd?

    De fiets gaat mee in het laadruim van het vliegtuig, dat in tegenstelling tot de passagierscabine niet op luchtdruk gehouden wordt. Hoe hoger het vliegtuig gaat, hoe lager de luchtdruk in het ruim.

    De druk in een fietsband wordt ‘aan de grond’ gecompenseerd door de lucht er om heen. De lucht in de band drukt naar buiten, de lucht eromheen drukt een beetje terug. Als de buitenluchtdruk erg ver daalt, zoals in het laadruim van een vliegtuig, dan stijgt de relatieve druk in de band. Die zou dus uit elkaar kunnen springen.

    Ik denk niet dat een klappende fietsband veel schade kan aanrichten in een vliegtuig. Belangrijker is waarschijnlijk dat vliegmaatschappijen geen zin hebben in het gezeur over wie de nieuwe band moet betalen.

    Spuitbussen en gasflessen kunnen ook ontploffen in het laadruim. Door hun vaak brandbare inhoud kunnen die wel voor gevaarlijke situaties zorgen.

    De druk in de band wordt relatief wat hoger door de dalende buitendruk. Maar wat denk je dat er gebeurt als je over kasseien rijdt? Of met een volgepakte fiets over een spoorwegovergang? Fietsbanden zijn ontworpen om heel hoge krachten te weerstaan. Door de lage temperatuur in het ruim valt de drukverhoging bovendien wel mee. De lucht in de fietsband koelt behoorlijk af. Dat heeft een drukverlagend effect, dat het effect van de wegvallende buitendruk enigszins compenseert.

    Het verzoek om de banden leeg te laten lopen, is dan ook een voorgeprogrammeerde reactie van vliegtuigpersoneel. Alles wat onder druk staat, kan gevaarlijk of lastig zijn. En vaak klopt dat ook. Maar met fietsbanden is dit echt onzin. Zouden ze de banden van het landingsgestel onderweg ook leeg laten lopen?

  • Jodler

    Het gaat misschien wel goed als je de banden niet leeg laat lopen, maar waarom zou je het risico lopen? Bij aankomst zijn je bandjes zo weer opgepompt.

    Enkele uren onder grote spanning staan tijdens de vlucht lijkt me toch niet bevordelijk voor de levensduur van je banden. Je rijdt ook niet de halve dag heen en weer over een spoorwegovergang.

  • joop hendriks

    Dit is altijd weer hetzelfde liedje bij de luchtvaartjongens.

    Complete onzin!!,je laat toch ook geen 3000 gasgevulde tennisballen leeglopen voor dat je ze verstuurd??!!Jodler schreef:

    >

    > Het gaat misschien wel goed als je de banden niet leeg laat

    > lopen, maar waarom zou je het risico lopen? Bij aankomst zijn

    > je bandjes zo weer opgepompt.

    > Enkele uren onder grote spanning staan tijdens de vlucht

    > lijkt me toch niet bevordelijk voor de levensduur van je

    > banden. Je rijdt ook niet de halve dag heen en weer over een

    > spoorwegovergang.