jeugdherbergen buitenland

  • Frank

    Ik ben nog nooit in een jeugdherberg geweest

    Omdat ik nu in het buitenland wil gaan fietsen lijkt me dat wel een mooi en goedkoop alternatief.

    Wie kan me eens wat meer vertellen

    Ben ondertussen alweer 43. Heb nu zo`n 5 fietsvakanties in Nederland gedaan en sliep dan bij Vrienden op de fiets. Prima hoor, geen klagen

    .

    Buitenland is me dit soort organisaties niet bekend en ik zoek ook zekerheid zodat ik niet op de dag zelf moet gaan zoeken/ navragen voor een overnachtingsmogelijkheid.

    Met de tent is natuurlijk ook mogelijk maar daar heb ik niet zo`n zin in. Na een dag flink fietsen nog aan de gang met de tent enzo heb ik gewoon geen zin in.

  • George

    Beste Frank,

    Neem contact op met de Nederlandse Jeugdherbergcentrale. Ik kan je het adres geven (als je het niet kan vinden). Zij kunnen je van alle landen (van de wereld) een lijst geven met gegevens omtrent de daar aanwezige jeugdherbergen.

    Ten aanzien van Frankrijk bestaat het fenomeen van de gîte d'étape, min of meer een kruising tussen een pension en een jeugdherberg, specifiek gericht op de ontvangst van rondtrekkende buitensporters (fietsers, wandelaars en zelfs mensen te paard). Ik schat dat er in heel Frankrijk een kleine 3000 van dergelijke gîtes zijn.

    In Spanje moet je de albergues hebben, min of meer het equivalent van de Franse gîte d'étape.

    Op basis van een ruim 10 jaar lange ervaring in de Pyreneeën organiseer ik fietsvakanties aldaar, waarbij ik samenwerk met dergelijke overnachtingsplekken. Ik beschik over een kleine 500 van deregelijke adressen, waarbij ik voor de door mij te organiseren tochten een selectie heb gemaakt van een 80 stuks (de meest gunstige wat betreft ligging, ambiance, sanitair, prijs, eten, etc.).

    Verder ken ik zo'n beetje alle wegen, weggetjes en paden in het gehele Pyreneese bergmassief en kan ik dus ook aangeven wat de meer en minder zware trajecten liggen.

    Mocht je een keer een wat uitdagender/avontuurlijker fietsvakantie willen ondernemen in combinatie met overnachting in gîte en/of albergue (vervoer heen en terug met de fietsslaapbus), dan hoor ik dat wel van je.

    Kijk ook eens op www.col-d-extreme.nl

    So far so good,

    George Gussenhoven